vrijdag, 04 oktober 2019 17:34

Hetzelfde maar toch anders

(1 Stem)

Het spel laat zien dat er een verschil is tussen homo- en heteroseksuele relaties als het gaat om zichtbaar zijn. Het is een grotere stap om uit de kast te zijn als homo dan als hetero. Met de scouts kan besproken worden hoe dit komt en wat er bij je scoutinggroep aan gedaan kan worden.

Inleiding

De ene helft van de groep scouts krijgt een papier waarop staat ‘je verkering is iemand van hetzelfde geslacht’ en de andere helft krijgt een papier waarop staat ‘je verkering is iemand van het andere geslacht’. Daaronder staat JA en NEE. De scouts krijgen tien stellingen voorgelegd en moeten naar aanleiding van de stellingen een turfstreepje bij JA of NEE zetten.

Laat de scouts zichzelf vervolgens voorstellen dat zij over hun oren verliefd zijn én verkering hebben met Chris (kan ook andere unisex naam zoals Alex, Robin, Noah, Marijn; let op dat er niet een Chris in de groep zit). Voor groep 1 is Chris iemand van het andere geslacht; voor groep 2 is Chris iemand van hetzelfde geslacht.

De vragen

Daarna stel je zelf vragen aan de scouts die zij moeten beantwoorden met in gedachten dat zij verkering hebben met Chris (als LHB- of hetero-verkering). Als ze JA antwoorden op de vraag zetten ze een streepje bij JA; bij een NEE een streepje bij NEE.

Aan deze vragen kun je denken

1. Je bent verliefd op Chris en sinds 1 á 2 weken hebben jullie verkering. Vertel je dit direct thuis aan je ouders?
  2. Vertel je het (direct) aan je vrienden/vriendinnen?
  3. Als jullie een maand verkering hebben is er een schoolfeest waar je een introducé mee naartoe mag nemen. Neem je Chris mee?
  4. Loop je met Chris hand in hand over straat?
  5. Durf je op straat met Chris te zoenen?
  6. Als je 4 of 5 maanden verkering met Chris hebt, vertel je het dan aan je opa en oma?
  7. Durf je Chris aan je medescouts voor te stellen als je verkering?
  8. Inmiddels hebben jullie 8 maanden verkering. Met kerst is er een groot familiediner met ooms, tantes, nichtjes en neefjes. Neem jij Chris mee naar het kerstdiner?
  9. Je wil graag dat Chris bij jou op je kamer blijft slapen. Durf je dit aan je ouders te vragen?
  10. Je gaat met je ouders op vakantie en je mag iemand meenemen. Vraag je Chris mee?

Evaluatie

Na het beantwoorden van de vragen moet elke scout het aantal streepjes/turfjes bij JA tellen. Alle scouts kunnen nu gaan staan. Laat aan de ene kant de groep scouts staan met het papiertje van verkering met hetzelfde geslacht en aan de andere kant de groep scouts met het papiertje van verkering met het andere geslacht. Vraag wie er 10 keer JA heeft geantwoord. Zij mogen gaan zitten. Vervolgens mogen degenen die 9 keer JA hebben geantwoord gaan zitten, etcetera. Let er wel op om dit niet te snel te doen, zodat de scouts kunnen zien hoe de groep verdeeld is.

Wanneer je aftelt zal je waarschijnlijk opvallen dat de groep hetero’s veel eerder zit dan de groep die verkering heeft met hetzelfde geslacht. Blijkbaar is er toch een hogere drempel voor lesbische, homoseksuele en biseksuele personen om uit de kast te komen. Vraag aan de scouts wat ze opvalt. Gebeurt er wat hierboven staat of is er juist geen verschil? Ter afronding kan je aan de groep met papiertjes van verkering met hetzelfde geslacht vragen hoe ze het vonden om dit te doen en of zij zich makkelijk konden inleven.

• Pennen
  • Vragen
  • Papier waarop staat 'je verkering is iemand van het andere geslacht' en daaronder JA en NEE
  • Papier waarop staat 'je verkering is iemand van hetzelfde geslacht' en daaronder JA en NEE

• Zorg ervoor dat de uniseks naam die je kiest, niet een naam is van een scout die meedoet met het spel.
  • Vergeet de evaluatie van het spel niet. Wat vonden de scouts ervan en wat valt ze op? Kennen ze iemand die op hetzelfde geslacht valt? Hoe zouden jullie ervoor kunnen zorgen dat de scoutinggroep een veilige plek is om uit de kast te komen?
Lees 1955 keer Laatst aangepast op vrijdag, 28 oktober 2022 20:59