donderdag, 26 september 2019 19:54

Nieuwe planten van de Jungle

Stel je voor dat de planten nog geen namen hadden, hoe zou jij ze dan noemen?

Rikki Tikki Tavi komt op veel plekken in de Jungle en bij deze tochten komt hij regelmatig mooie en bijzondere planten tegen. Als Rikki Tikki Tavi de naam niet weet neemt hij de plant mee naar de Talaab-poel en laat hij hem aan Baloe zien. Baloe weet vaak wel hoe de plant heet. Maar eens hadden planten nog geen namen, mensen hebben alle planten die we kennen namen gegeven. De naam zegt vaak iets over een opvallende eigenschap van een plant.

• De pannenkoekplant heeft ronde bladeren zo plat als een pannenkoek.
  • Duizendblad lijkt wel duizend kleine blaadjes te hebben.
  • Bij kleefkruid blijven de bladeren en zaden aan je kleding kleven.
  • De paardenbloem zie je vaak in een wei met paarden.

Stel je voor dat de planten nog geen namen hadden, hoe zou jij ze dan noemen?

Stel je voor dat de planten nog geen namen hadden. Baloe geeft de welpen de opdracht in tweetallen de planten rond het clubhuis een geschikte naam te geven. De naam moet iets zeggen over de plant. Laat de welpen goed kijken, voelen, ruiken aan de planten. Alle planten tellen mee, onkruid, bloemen, struiken, bomen. Plak een blad en/of bloem van de plant op een kaart met plakstrip en schrijf de naam eronder. Doe dit 5x zodat er 5 verschillende bladeren met namen op de kaart staan.

Bespreek in de groep welke namen gekozen zijn en waarom.

Een pannenkoekplant (Pilea) is een grappige binnenplant en erg gemakkelijk te stekken. Hij krijgt namelijk baby’s. Wellicht heeft een van de welpen thuis een pannenkoekplant waarvan de baby’s bij het clubhuis mogen worden opgekweekt tot volwassen planten.

In dit filmpje wordt precies uitgelegd hoe je dat moet doen: https://youtu.be/vYSimZViFLI

Per tweetal een kaart met plakstrip (dubbelzijdige tape).

• Op gelamineerde vellen kun je met white bord markers schrijven, dit werkt hetzelfde als op een white bord
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 15 Herstel ecosystemen en behoud biodiversiteit.
Lees 961 keer Laatst aangepast op vrijdag, 29 oktober 2021 11:15