maandag, 16 september 2019 16:40

Meewaaien

Ontdek hoe wind in de natuur wordt gebruikt en bedenk hoe je zelf handig gebruik kunt maken van de wind.

Wind is heel belangrijk in de natuur. Vogels maken bij het vliegen gebruik van windstromen. De wind zorgt voor bestuiving en zaadverspreiding bij bloemen en planten. Wind brengt verkoeling. Wind kan naast de was ook haren, vleugels of het hooi drogen. Bedenk met de leerlingen wat de functie van wind in de natuur is met behulp van een mindmap.

Ga naar buiten als het flink waait. Bepaal de windrichtingen aan de hand van de zon of gebruik een kompas. Teken met stoepkrijt een windroos op het schoolplein.

Laat de scouts ontdekken uit welke richting de wind waait. Waar kun je dat aan zien? Kun je het ook voelen? Een bekend maar niet erg betrouwbaar trucje is voelen met een natte vinger in de lucht. Welke kant waaien je haren op? Als het hard waait kun je op de wind leunen. Maak een windzak door een tak door de lussen te steken en de tak met de zak in de wind te houden. Hou een vlag in de lucht of laat een ballon los. In Nederland komt de wind vaak uit het zuidwesten.

Zoek buiten naar aanwijzingen hoe de natuur gebruik maakt van wind. Kijk naar vliegende vogels, stuifmeelwolkjes, spinnen die zich verplaatsen aan een draadje in de wind. Denk daarbij terug aan de mindmap op de groep om voorbeelden te kunnen vinden.

Waarvoor gebruiken mensen wind? Wind mee is reuze handig op de fiets. Bij vliegeren of windsurfen heb je wind
nodig. Met wind kan energie worden opgewekt. Maak een nieuwe mindmap.

Waar zouden de scouts zelf de wind voor kunnen gebruiken? De scouts maken een ontwerptekening van een
uitvinding die gebruik maakt van wind.

Laat als inspiratie een filmpje zien over de strandbeesten van kunstenaar Theo Jansen: constructies van pvc die met behulp van de wind over het strand lopen.

• Stoepkrijt, eventueel een kompas
  • PC
  • Grote vellen papier en pennen
Lees 876 keer Laatst aangepast op woensdag, 29 april 2020 15:15