woensdag, 14 augustus 2019 21:33

Ploegindeling maken

Scouts hebben inbreng in hun eigen programma en het wel en wee binnen de troep. Een belangrijke voorwaarde voor jeugdparticipatie is dat je de jeugd de ruimte geeft om ook echt zelf dingen in te brengen. Een mooie gelegenheid voor eigen inbreng van de scouts is het (her)indelen van de ploegen na het overvliegen. Een groot voordeel van de scouts zelf hun eigen ploegen te laten indelen, is dat je de rest van het jaar geen last hebt van scouts die continue bij hun vriendje/vriendinnetje in een andere ploeg rondhangen wanneer je in ploegen bezig bent.

Geef de scouts de opdracht om in 30 minuten zélf de ploegen samen te stellen. Enige regel is dat het ploegen moeten zijn waar iedereen zich in kan vinden. Bemoei je zo min mogelijk met het proces en probeer de scouts niet te beïnvloeden; loop een rondje rond het clubhuis, of neem een bak koffie en kom na 20 minuten eens kijken hoe het ervoor staat. Zijn er al ploegen gevormd? Zo ja, is iedereen er blij mee? Zo niet, waar lopen de scouts tegenaan? Probeer samen een werkende oplossing te vinden.

Is de indeling op het eerste gezicht niet optimaal? Zitten bijvoorbeeld alle jonge en alle oudere, ervaren scouts in aparte ploegen? Schiet het idee van de scouts vooral niet af, maar bedenk samen een oplossing; misschien wil een van de oudere scouts wel bijspringen bij de jongere ploeg wanneer dat nodig is. Probleem opgelost!

• Let goed op dat alle scouts het eens zijn met de ploegindeling. Het is niet de bedoeling dat er scouts buiten de boot vallen!

• Vertrouw op je scouts en creëer ruimte voor eigen inbreng binnen je troep!
Lees 1361 keer Laatst aangepast op donderdag, 15 augustus 2019 12:34