zondag, 14 juli 2019 19:32

De boterham smeer uitdaging

(1 Stem)

Nadenken over hoe je communiceert.

Thema introductie welpen

Raksha heeft voor het wolvenhol de tafel gedekt en vraagt of Mowgli en Shanti willen gaan zitten. Maar in plaats van een bord met lekker eten geeft Raksha pen en papier aan Mowgli en Shanti. Wat is dit nou? Vraagt Mowgli. Raksha legt uit dat ze eerst een oefening moeten doen: ze moeten zo goed mogelijk omschrijven hoe er een boterham met jam gesmeerd moet worden. Raksha gaat de instructie dan volgen. Ze vraagt zich namelijk af wie op die manier het lekkerste broodje kan maken.

Thema introductie scouts (en ouder)

De scouts gaan in hun ploeg samen een omschrijving maken voor het smeren van een boterham. Elke ploeg krijgt een ander beleg. Een andere ploeg moet de omschrijving precies zo uitvoeren als dat er omschreven is. Doordat het voor (bijna) iedereen volkomen normale handelingen zijn die elke dag worden uitgevoerd, vergeet je nog wel eens een stap op te schrijven. Bij de uitvoering levert dit hilariteit op.

• Pen en papier
  • Brood, beleg en smeermes

• Voor extra uitdaging bij oudere speltakken kun je er voor kiezen om per groep 2 (of meer) boterhammen te laten smeren met verschillende soorten beleg.
  • Mocht je na het smeren van boterhammen de smaak te pakken hebben, kan je zelf nog meer alledaagse taken verzinnen die omschreven moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan: veters strikken, iets vangen en doorgeven, een beker van de grond oppakken en hier op z'n kop uit drinken, met papier en schaar een ster knippen, een jas aantrekken, ect.
Lees 2448 keer Laatst aangepast op woensdag, 17 juli 2019 22:33