112 renspel

Jeugdleden laten beseffen wat nuttige informatie is voor hulpdiensten en wat niet.

Thema introductie welpen

Baloe zit bij het wolvenhol. Er is vanalles voorgevallen in de jungle. Maar weten alle welpen wat ze moeten doen?

De activiteit

Het is de bedoeling dat alle jeugdleden een aantal situaties bekijken en er op reageren. Bij een situatie worden een aantal dingen verteld en per groepje (nest / ploeg) moet één jeugdlid naar de 'telefoon' rennen om dit door te geven.

Voorbeeld situaties

• Bij de Baden-Powell groep in Leusden heeft een scout brandwonden opgelopen toen hij in het kampvuur viel. Het adres is Scoutingweg 5.
  • Bij de Rijksweg, op de hoek met de Stationslaan heeft een ongeval plaatsgevonden. Er zijn drie gewonden, waarvan één zwaar.
  • Bij de Jamboreegroep in Dronten is een bever gebeten door een hond. Het meisje heeft ernstige bijtplekken op haar hoofd.
  • Bij de Klaverbladgroep in Maastricht is een explorer uit de JOTA-toren gevallen. Hij is buiten bewustzijn. Het adres is de Zuiderweg 7.
  • De groepsbegeleider van de Scoutinggroep van Leeuwarden heeft een hartstilstand gehad. Men is druk bezig met reanimeren. Het adres is de Oosterlaan 769.

• Voorbeelden.
  • Neptelefoon (met leiding aan de andere kant van de lijn).

• Hoe ouder de speltak hoe gecompliceerder de situaties.
  • Hoe ouder de speltak hoe meer 'overtollige' informatie in de situatie.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 3 Goede gezondheid en welzijn.
  • Kijk op YouTube voor tips!
Lees 14230 keer Laatst aangepast op donderdag, 27 januari 2022 18:43