Vlaggenroof in schimmelthema

Vlaggenroof, wie kent het niet? Deze variant is speciaal voor bevers en in het thema Veilig & Gezond. Zo maken bevers op een actieve manier kennis met bedorven voedsel en leren ze dat je een beschimmelde boterham niet mag opeten.

Stuiter komt binnen in het huis van Rozemarijn en Professor Plof. Het is bijna tijd om te lunchen en Rozemarijn vraagt of Stuiter ook een boterham lust. "Nee hoor", roept Stuiter, "ik heb er nog eentje in m'n tas zitten!". Stuiter begint de tas uit te pakken en vindt ergens onderin een oude boterham met kaas. Stuiter wil meteen een hap nemen, maar ineens roepen Rozemarijn en Professor Plof in koor "STOP!". Verbaast kijkt Stuiter ze aan. "Hoe lang zit die boterham al in je tas?" vraagt Rozemarijn. Ze klinkt een beetje boos. Professor Plof zegt lachend: "Kijk eens goed naar je boterham Stuiter. Zie je die witte vlekjes? Dat is schimmel!" "En als er schimmel op je boterham zit moet je hem weggooien, want als je hem op eet wordt je ziek", vult Rozemarijn hem aan. "Dus eigenlijk is de boterham giftig geworden?" vraagt Stuiter. Zoiets!

Rozemarijn stelt voor om de boterham dus maar zo snel mogelijk weg te gooien. Professor Plof vind het eigenlijk wel interessant, zo'n schimmel. Als je een schimmel goed bekijkt, kan die namelijk best wel heel mooi zijn! "Daar kan ik vast later nog leuke experimenten mee doen!" Hij pakt snel de boterham en rent weg om die te verstoppen.

Stuiter en Professor Plof werken samen om de schimmelboterham (de vlag) te verstoppen en te verdedigen, terwijl Rozemarijn de beschimmelde boterham wil vinden en weggooien. Verdeel de bevers in 2 teams: het team van Rozemarijn en het team van Professor Plof. Alle spelers krijgen een lintje om hun arm in de kleur van hun team en beide teams hebben hun eigen startpost. Het team van Professor Plof mag de boterham (de vlag) verstoppen. Als ze daarmee klaar zijn start het spel. De spelers van het Plof-team beschermen de vlag en de spelers van het Rozemarijn-team proberen de vlag te vinden. Als je getikt bent/je lintje afgepakt is, moet je terug naar je startpost om een nieuwe te halen. Als team Rozemarijn binnen de tijd (bijv. 10 minuten na het startsignaal) de vlag vinden hebben zij gewonnen. Lukt het niet, dan is het expiriment van Plof voltooid en heeft team Plof gewonnen.

15 minuten om een veldje uit te zetten, een oude theedoek als grote boterham te knippen en 2 bolletjes wol op te zoeken (thuis of speltakkast).

• Vlag (in de vorm van een boterham!).
  • 2 kleuren wol om als 'levens' om te binden (eventueel gekleurde kaartjes voor de tikvariant, als je liever geen wol gebruikt).
  • Fluit en klok.

• Zorg, zeker als je het met bevers speelt, voor een duidelijk speelveld. Baken het goed af of maak duidelijke afspraken en zet leiding langs de grenzen.
  • Maak het speelveld niet te groot, maar zorg wel dat er leuke verstopplekjes voor de vlag te vinden zijn.
  • Sommige bevers zijn niet zo goed in geheimpjes bewaren. Het kan dus handig zijn om maar één bever te laten helpen verstoppen.
  • Je kunt dit spel natuurlijk ook prima rond het clubhuis spelen.

• Pas op met rennen in het bos. Denk aan pleisters/EHBO.
  • Dit spel is ook leuk om naderhand eens met de kinderen na te denken over waarom Plof die schimmel wel wou bewaren. Sommige schimmels zijn goed (denk aan kaas) of worden er medicijnen van gemaakt (zoals peniciline, dat is gevonden via beschimmeld brood).
Lees 2217 keer Laatst aangepast op vrijdag, 04 december 2020 17:02