Delfts blauw past bij jou

Scouts bewust laten worden van een stukje historie van Nederland en dat laten uitbeelden op een authentieke manier.

Je laat de scouts kennismaken met bepaalde facetten van de de Nederlandse samenleving en cuultuurzaken. Denk hierbij aan bepaalde feesten, gebruiken, kleding en andere culuurzaken. Delfts blauw is een van de dingen die wereldwijd bekend zijn vanuit Nederland. De bedoeling is dat iedere scout zijn eigen Delfts blauwe tegel ontwerpt en schildert. De scout maakt hier gebruik van zijn eigen ontwerp om iets te laten zien van Nederland.

• Materiaal om zaken als gebruiken, feesten en typische Nederlandse zaken te laten zien.
  • Witte tegels (of ander wit aardewerk zoals mokken, borden of schoteltjes).
  • Verf (blauw) die geschikt is om te verven op tegels.
  • Kwasten (hoe dunner hoe preciezer de schilderingen).
  • Verfpotjes o.i.d.
  • Potloden, papier en gummetjes voor het ontwerp.
  • Eventueel carbonpapier.
  • Eventueel kranten o.i.d. om de tafels te beschermen.

• Zorg ervoor dat de scouts eerst hun ontwerp maken op papier. Als je begint met schilderen kun je eigenlijk niet meer corrigeren.
  • Met carbonpapier (te koop bij de boekhandel en hobbywinkel) kan het ontwerp op de tegel over getrokken worden. Je kunt het ook na laten tekenen met een grijs potlood. Potlood die te zien blijven kunnen, als de verf gedroogd is, worden weggegumd.
  • Sommig tegelverf wordt weersbestendig / vaatwasbestendig als het in de oven afgebakken wordt.
Lees 2049 keer Laatst aangepast op donderdag, 03 december 2020 17:00