vrijdag, 21 april 2017 16:40

Huisregels tijdens opkomst of zomerkamp

Of je nu in het clubhuis bent of op zomerkamp er zijn altijd regels waar aan we ons houden. Ook op hygiene gebied of het nu gaat om de afwas of de tent opruimen. Doordat veel gezinnen tegenwoordig een vaatwasser hebben zijn veel scouts niet meer gewend om de afwas goed te doen. Ze vergeten voor te spoelen of de bekers zijn met zoveel zeepsop gewassen dat de volgende limonade ronde smaak naar zeepsop. Dus de leiding die jury is let vooral ook op deze onderdelen. En wordt de opdracht estafette op een logische manier uitgevoerd.

Bespreek met de scouts huisregels rondom het opgeruimd houden van het lokaal of het kampterrein. Denk hierbij aan geen rommel laten slingeren (ongedierte), gescheiden afval en dergelijke. Maar vergeet ook (met name bij kamp) het stukje persoonlijke hygiëne niet.

Bedenk voor elke ploeg een estafette waarbij ze hun rommel opruimen maar op een veilig en gezonde manier. In het clubhuis bijvoorbeeld een zaal schoonmaken, meubels opstapelen en de ramen lappen. Of de afwas tijdens het corvee. (twee ploegen of meer tegen elkaar)

Op het zomerkamp kun je hiervoor de tent gebruiken. Alle bedden opstapelen de tent uit vegen en de zijkanten oprollen. Maar ook de afwas na het warm eten snel maar schoon opruimen en weer ordenen bv in de ploegkist. Maar ook op en rondom het clubhuis kun je misschien een huis en tuinregel estafette spel uitzetten

• De dagelijkse afwas (teiltjes en zeep, theedoeken en een borstel)
  • De tent en slaapplek tijdens zomerkamp
  • Eventueel een prikstok voor rommel in en om het clubhuis

• Een waterwerkgroep zou hierbij een lelievlet kunnen laten op en aftuigen in wedstrijdvorm.
  • Hiebij kun je aansluitend het ploeg kist opruim spel doen.
Lees 2514 keer Laatst aangepast op woensdag, 16 september 2020 13:40