Vergeten groenten

Koken doen we bij Scouting vaak. Een kerstmaaltijd, primitief koken, plantjes uit de natuur. Erg leuk allemaal, maar dat hebben we allemaal al wel eens gedaan. Daarom iets anders: vergeten groenten.

Maak eens een maaltijd met groentes die 100 jaar geleden heel gewoon waren, maar die we nu nauwelijks meer kennen. Bijzondere groentes met mooie namen, die je waarschijnlijk nog nooit gegeten hebt. Je kunt denken aan: aardpeer, bataat, Brave Hendrik, kardoen, koolraap, mierikswortel, pastinaak, postelein, raapstelen, schorseneren en warmoes.

Het begint met een zoektocht op internet naar leuke recepten. Als je een beetje zoekt kun je leuke voor-, hoofd- en nagerechten vinden.  Je moet op zoek naar een groentespeciaalzaak of reformwinkel waar deze groentes te koop zijn. In grote steden is dat wat gemakkelijker dan in kleinere dorpen.

• Kookgerei.
  • Etenswaar, beiden hangen af van wat je wilt gaan koken en hoe (in de blokhut of op vuur).

• Stem recepten en mogelijkheden op elkaar af. Orienteer je eerst wat er aan leuke spannende groentes zijn en ga dan eens praten met de groenteman. Maak vervolgens je definitieve plan.
  • Kies voor een paar verschillende gerechten, zodat als je iets niet lekker vindt, je toch wat te eten kunt krijgen.
Lees 1817 keer Laatst aangepast op donderdag, 03 december 2020 10:09