Roeien voor welpen (Waterspel)

Welpen gaan het water op voor een stukje roeien. Ze leren wat hierbij komt kijken.

De welpen krijgen eerst uitleg over hoe je moet varen (hoe moet je roeien, waar ga je zitten en andere veiligheidstips rondom het water). Daarna gaan de welpen in groepjes het water op. Als je een landgroep bent, is het aan te raden contact te zoeken met een waterscoutinggroep in de buurt, omdat zij de spullen hebben en kennis hierover kunnen delen.

De kinderen laat je nu stukken roeien (uiteraard in elke boot een leiding!). Als de kinderen dit snel onder de knie hebben kan je wedstrijdvormen gebruiken (snelste een afstand afleggen, snelste rondje om een bepaalde locatie) of een postenspel rondom het water organiseren.

Voorbereiding

Er moet gezorgd worden voor boten. Het is aan te raden hiervoor contact te zoeken met een waterscoutinggroep in de buurt als je zelf landscouting bent. Verder kost het tijd om een eventueel spel voor te bereiden.

• Boten.
  • Juniorriemen.
  • Vaarlocatie.
  • Eventuele voorwerpen voor een (posten)spel.
  • Reddingsvesten.

• Speel dit spel het liefst in een afgebakend gebied op een meer / plas.
  • Dragen van een zwem- of reddingsvest: Zie informatieblad gebruik zwem- en reddingsvesten van de Nautisch Technische Richtlijnen (NTR2020) op de website Scouting Nederland

• Waterveiligheid! Bereid je van tevoren goed voor op de omgeving waarin gevaren gaat worden, zodat je zeker weet dat dit op een goede manier gebeurt!
  • Zorg ervoor dat je als leiding weet welke kinderen minder goed / niet kunnen zwemmen.
  • Deze activiteit is geschikt als onderdeel voor het insigne Aanmonsteren.
Lees 1627 keer Laatst aangepast op zondag, 13 juni 2021 15:55