Keuzespel

Jeugdleden vertellen wat ze willen, krijgen inzicht in keuzemogelijkheden en hoe een bepalende meerderheid werkt.

De jeugdleden gaan eerst zelf allemaal één spel bedenken en (door de staf laten) opschrijven. Die moeten ze dan aan een waslijn ophangen. In het lokaal / veld maak je twee vakken, op de lijn/ertussen staan de jeugdleden. De leiding neemt twee spellen waarover gestemd gaat worden. De jeugdleden gaan dan staan in het vak waarvan ze het spel willen doen. Meeste stemmen gelden en iedereen moet meedoen. Het spel dat we doen gaat van de lijn, de ander weer terug. Zo is er steeds wat te kiezen tot alles gedaan is. De staf kan zelf ook activiteiten toevoegen of ‘inspiratie’ geven zoals ‘ranjapauze’ of ‘koekjes eten’ en ‘kleurplaat’ zodat er ook afwisseling en rust momenten zijn.

Themaverhaal

Rebbel staat op een grote boomstam en roept: "Dames en heren, jongens en meisjes! Wat fijn dat jullie allemaal hier op het dorpsplein bijeen zijn gekomen. Vandaag staan we stil bij onze vrijheid. Dat wij mogen leven in een democratisch land!" "DemoWATTE?!" vraagt Stuiter aan Professor Plof, die ook staat te luisteren naar Rebbels toespraak. "Democratie, Stuiter", fluistert Professor Plof. "Dat je mag stemmen... Grote mensen noemen het democratie, maar het is eigenlijk gewoon 'meeste stemmen gelden'". Stuiter kijkt hem raar aan. "Wacht ik leg het wel even uit", zegt Professor Plof, "ik haal even wat spulletjes en dan doen we een experimentje". Hij rent weg. Even later komt hij terug met een stapel blaadjes. Hij geeft iedereen een groene en een paarse. Dan gaat hij op de boomstam staan en roept: "We gaan met z'n allen een spelletje doen. Groen staat voor een spelletje met een boom, en paars voor een spelletje met een knikker. Ik ga aftellen en als ik bij 0 ben steek je één van de twee kaartjes in de lucht. Drie... twee... één... NUL!"  Iedereen steekt een kaartje in de lucht. Samen tellen we de stemmen. Drie voor groen en zeven voor paars. "Dat betekent dat we het spelletje met de knikker gaan doen!" roept Stuiter enthousiast. "Precies Stuiter, jij snapt het!" antwoord Professor Plof.

Met z'n allen spelen we het knikkerspelletje. En na het knikkerspelletje stemmen we nog een keer, en nog een keer, en nog een keer. Tot Rozemarijn aankomt lopen met een stapel boterhammen. "Ik heb van alles wat gemaakt, dus kies maar een lekkere!" Plof lacht, "dit is wel een hele lekkere keuze! Ik kies die met pasta." Stuiter pakt een kaartje, wat zou jij gaan kiezen?

5 minuten (verzamelen materiaal, uitzetten velden/vakken, waslijn ophangen).

• Papier.
  • Pennen/stiften.
  • Waslijn en wasknijpers.
  • Krijt/ touw om twee vakken te maken.

• Deze activiteit kun je doen bij de Sterre Stroom Badge.
  • Inspireer kinderen.
  • Voldoende afwisseling van de spelen.
  • Zelf meedoen, als deelnemer.
  • De minderheid enthousiast houden.
  • Blijf positief, alles is te doen.

• Wasknijpers kunnen bijten! (maar serieus, let op de uitvoerbaarheid en beperkingen van de leeftijdsgroep bij hun wensen).
Lees 4573 keer Laatst aangepast op dinsdag, 01 december 2020 13:48
Meer in deze categorie: « Keuzespeurtocht Plakbandbal »