Een ei hoort waarbij?

Vogels leggen eieren, dat weet iedereen. Maar er zijn nog meer dieren die eieren leggen: vissen, reptielen, insecten én dinosauriërs! Er zijn ook twee zoogdieren die eieren leggen, namelijk de mierenegel en het vogelbekdier.

Bas Bos komt enthousiast zijn boswachtershuisje binnen lopen met een aantal verschillende eieren, waaronder: kwarteleitjes (poelier), krielkipeieren witte en bruine kippeneieren. De eieren zijn zowel rauw als gekookt. Trots laat hij zijn verzameling eieren zien. Hij stelt de bevers een aantal vragen:

• Wat zijn dit? Kun je ze eten? Hoe kun je eieren eten?
  • Wat kun je allemaal van eieren maken?
  • Zijn eieren gezond? (Ja, maar je moet er natuurlijk niet teveel van eten).
  • Komen uit alle kippeneieren kuikentjes? (Nee, ze moeten wel bevrucht zijn door een haan).
  • Wat zit er binnen in een ei? (Dooier, eiwit, snoertje, kiemvlek, luchtbelletje en een vliesje onder de schil).
  • Waar is de dooier voor? En het eiwit?
  • Pel het gekookte ei en snij hem door midden, wat zie je allemaal?
  • Breek een rauw ei boven een schaaltje. Bekijk het goed.
  • Doe dit ook bij de kwarteleitjes en krielkipeieren.

Hierna komt Rebbel naar binnen lopen met een flinke stapel prentenboeken en dieren foto's onder haar arm. Prentenboeken over dieren die uit een ei komen. Foto’s over eieren. Druk begint zij er door te bladeren. Bij een aantal mooie platen vraagt Rebbel aan de bevers wat zij allemaal op de foto's en platen te zien is. Vragen als:

• Welke dieren komen uit eieren?
  • Zijn alle eieren hetzelfde?
  • Zijn alle nesten hetzelfde?
  • Worden alle eieren uitgebroed?
  • Zit een moederdier altijd te broeden?

Hierna gaan de Bevers samen met Rebbel en Bas Bos verschillende activiteiten doen met eieren zoals:

30 minuten spelletjes voorbereiden en themafiguren aankleden.

• Themakleding en atributen Bas Bos en Rebbel.
  • Hardgekookte eieren en verf om te schilderen.
  • Eierschalen + lijm en papier (eierschaal schilderij).
  • (Papieren) eieren om te zoeken.
  • 1 ballon per bever + oude kranten en behangplaksel (dinosaurier ei maken).
  • Geprepareerd blik, aanmaakhout, olie en 1 ei per bever (eieren bakken op Scoutingmanier).

• Zorg bij de themaintroductie ervoor dat de bevers zelf met antwoorden komen, ze weten vaak meer dan je denkt.
  • Bij welpen kunnen in plaats van Bas en Rebbel themafiguren worden gebruikt die eieren leggen (de vogels, maar natuurlijk juist ook Kaa en Jakala).
  • Zorg voor kledingbescherming bij het papier-maché (vuilniszak met gaten voor armen en hoofd / oud overhemd).
  • Papier-maché duurt lang voordat het goed is gedroogd, schilderen in dezelfde opkomst is (waarschijnlijk) onmogelijk zelfs al droog je het bij een warme kachel. Maak het ei eventueel de opkomst ervoor.
  • Nummer de eieren voor het eierzoeken, eventueel plastificeren hierdoor weet je of ze allemaal gevonden zijn.
  • Houd toezicht bij het vuur, de 'kleine' variant (waxinelichtje onder blikje) is door eerder zelf te bedienen door de bevers. Maak er dan wel een omelet van zodat het blik niet 'overloopt'. Een andere optie is een aluminium wegwerpbakje met een lange(natte) wasknijper.
  • Let op: sommige spelletjes duren langer dan anderen, zorg dat de bevers niet (lang) hoeven te wachten.
  • Deze activiteit is te gebruiken voor de Bas Bos Badge.

• Vuur, dus zorg ook voldoende toezicht! En zet een emmer water klaar.

Aanvullende informatie

Lees 5699 keer Laatst aangepast op dinsdag, 26 maart 2024 20:10