Paasbrunch voor roverscouts

Een gewone paasbrunch is natuurlijk geen echte uitdaging voor een roverscout. Net als de joden die op de vlucht waren uit Egypte kan ook jij zelf matzes maken!

Een matze bestaat uit water en meel, dat kan afkomstig van tarwe, gerst, spelt, rogge, haver of een mengsel daarvan zijn. Het mag niet rijzen! Dat leert de Joodse traditie.

Je kunt bijvoorbeeld harde tarwebloem of gerstemeel gebruiken met bronwater. Je neemt één deel water op twee delen meel. Daar maak je een deeg van, slaat het plat en prik er wat gaatjes in. Vervolgens leg je ze in een voorverwarmde oven (240 graden), na tien minuten zijn ze goudbruim en haal je ze uit de oven, ze worden door het afkoelen vanzelf hard.

Naast de matzes zelf kan je natuurlijk een volwaardige paasbrunch maken (versierde eieren, etc).

Koop vooraf de ingrediënten, de rest van de activiteiten kan je doen tijdens de opkomst.

• Alleen water en tarwemeel!
  • Overige onderdelen voor de brunch met bijvoorbeeld een paasstol.

• Een echte roverscout gebruikt geen normale oven, maar maakt een eigen oven gestookt op vuur.
  • Mocht een droge matzes je iets te heftig zijn, doe er dan wat suiker op.

Aanvullende informatie

Lees 1800 keer Laatst aangepast op zondag, 26 november 2023 01:11
Meer in deze categorie: « Levend doolhof Paaseierlicht »