Scoutingsudoku

Het oefenen van knopen aan de hand van een levensgrote sudoku.

Je zet een veld af van 6 x 6 (korter spelen / minder knopen) of 9 x 9 (langer spelen / meer knopen). Dit word het sudokuveld. In plaats van cijfers komen er knopen in ieder veld te liggen. De plekken waar, normaal gesproken, de cijfers al bekend zijn liggen nu al knopen bijvoorbeeld bij de 1 een platte knoop, 2 een schootsteek, 3 een mastworp, 4 paalsteek, 5 een timmermanssteek enzovoorts. Naast het veld liggen de overige touwen en meter paaltjes. Zodra de jeugdleden weten waar bijvoorbeeld de platte knoop moet liggen, pakken ze een touw, knopen zij de platte knoop en leggen die in het goede vakje. Als het veld vol is worden alle knopen gecontroleed op juiste plek en juiste knoopwijze.

15 minuten: veld uitzetten en de goede knopen op de juiste plek leggen.

• Bol sisal.
  • Pioniertouw.
  • Meter paaltjes.
  • Voorbeeld sudoku.

• Een sudoku veld bestaat meestal uit dikke (pionier touw) en dunne lijnen (sisal).
  • Hoe meer knopen er zijn ingevuld hoe sneller er gespeeld kan worden en hoe makkelijker de sudoku wordt.
  • Aanvulling: geschreven Scoutingsudoku.
Lees 4320 keer Laatst aangepast op vrijdag, 30 oktober 2020 11:39
Meer in deze categorie: « Beverballonnentocht Explorant »