Dasringen maken

(1 Stem)

Het maken van een simpele dasring.

Versie 1: Traditionele dasring in diverse kleuren
De kinderen kiezen uit extra dikke en lange (minimaal 130 cm) scoubidoutouwtjes er eentje uit. Zij krijgen een voorbeeldblaadje waarop in tekeningen staat wat de stappen zijn die gevolgd moeten worden. De kinderen gaan vanaf dan zelfstandig aan de slag en de leiding helpt waar nodig. Als de kinderen het lastig vinden kan het beginnetje alsvast gemaakt worden voordat de kinderen aan de slag gaan. Er kan ook gebruik gemaakt worden van dunner scoubidoutouw, maar dan wordt de ring al snel wat dunner.

Versie 2: Dennenappel
Pak een simpel dennenappeltje, een tijdje bij de kachel laten liggen, zodat het helemaal gaat openstaan; pel nu de bovenste schubjes eraf en maak vervolgens een klein gaatje in het ‘steeltje’ dat overblijft. Hier doe je een stukje ijzerdraad doorheen, zodat het een lus vormt en klaar is je dasring. Als je hem draagt, kijk je dus tegen het ‘kontje’ van die dennenappel aan.

Versie 3: Glow in the dark dasring
Glow in the dark dasring make staat op een Engelstalige Scoutingsite.

Voorbereidingstijd

Versie 1: Touwtjes regelen en voorbeeld printen.

Versie 2: Dennenappels zoeken en drogen.

Versie 3: Materialen regelen.

Versie 1:

• Scoubidoutouwtjes, het liefst extra dikke en extra lange, minimaal 130 cm lang. Bij bouwmarkten / boerenbond / welkoop / touwslagers winkels zijn gekleurde touwen te koop.
  • Voorbeeld knooppatroon.

Versie 1:

• Dennenappels.
  • Kachel voor het drogen.

Versie 3:

• Zie website.

• Droog de dennenappels goed. Anders kan er nog hars uit komen.
  • Kijk goed naar het patroon. Soms wil het helpen om in plaats van om je vingers het om een plankje met 2 spijkers te maken.
  • Op 1 augustus is het World Scout Scarf Day (http://www.scoutscarfday.com/). Het is leuk om deze activiteit rond deze datum te doen.

Aanvullende informatie

Lees 8136 keer Laatst aangepast op vrijdag, 08 juli 2022 12:10