Open kaart door veiligheid!

Als roverscout kun je wellicht veel situaties rondom je gebouw bedenken die de veiligheid niet ten goede komen. Veiligheid als het gaat om vluchtwegen, veiligheid als het gaat om parkeren van auto's en wat te denken van het opslaan van chemicaliën en het handelen met deze producten? Veiligheid is ook binnen jouw speltak niet altijd vanzelfsprekend. Veiligheid is behalve de gevaren herkennen en wegnemen ook een stukje bewustwording die zich uiteindelijk vertaalt naar je houding. Die houding maakt dat Scouting een plaats moet blijven voor het bewust nemen van ricio's. Risico's die dus in sommige gevallen zelfs door geoefende roverscouts vermeden zouden kunnen worden. Natuurlijk, Scouting geeft plaats aan een veilige spelomgeving zonder direct alle risico's uit te sluiten, maar zijn sommige risico's zelfs voor roverscouts niet te ernstig?

De bedoeling van deze methodiek is om jezelf te laten ervaren hoe een onveilige situatie kan werken en wat voor impact dat op jezelf kan hebben. Wijs voor deze methodiek twee roverscouts aan waarvan er een de spelleider is en de ander (als het nodig mocht zijn) de hulpverlener, iemand die tijdens het spel zorgt dat het wel binnen normale veiligheidsmarges blijft en ingrijpt als er zich situaties dreigen voor te doen die letsel en/of ergere gevolgen voor de betrokkenen kunnen hebben.

Iedere speler krijgt een A4 kaart van karton (nummering van 1 tot 10), een blinddoek en een potlood. Geblinddoekt lopen de spelers langs een aantal onveilige situaties die speciaal voor dit spel zijn gemaakt. Kunnen de spelers geblinddoekt herkennen welke onveilige situatie het betreft? Men noteert op de kaart dus stuk voor stuk de onveilige situaties. De hulpverlener is nadrukkelijk aanwezig om gewonden te voorkomen, maar geeft zo min mogelijk aanwijzigingen. Na de speeltijd mogen de blinddoeken af en wordt er met elkaar over elkaars resultaten gesproken en als er nog tijd over is, worden oplossingen bedacht.

• Per roverscout een A4kaart van karton.
  • Een potlood per roverscout.
  • Een blinddoek per roverscout.

• Het is en blijft een spel. Het moedwillig onveilige situaties oproepen is ongewenst.
Lees 1876 keer Laatst aangepast op zaterdag, 03 oktober 2020 14:18
Meer in deze categorie: « Veilig & Gezond? Inspringtoneelstuk »