Scoutingpress 4 rights

Explorers ervaren het bestaan van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Ze zetten een aantal rechten van de mens om in foto's van de omgeving. Door een keuze te maken, brengen ze een rangorde in die rechten.

Op 10 december 1948 is door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens opgesteld. Alle lidstaten onderschreven deze verklaring. In deze verklaring zijn alle mensenrechten opgenomen, zoals het recht op onderdak, onderwijs en vrijheid van meningsuiting. In artikel 2 staat: iedereen recht heeft op de vrijheden die vermeld staan in de verklaring, zonder onderscheid naar ras, kleur, sekse, taal, religie, politieke overtuiging, nationale of sociale afkomst, bezit of herkomst.

Verdeel de groep in kleine groepjes van drie of vier explorers. Elke subgroep krijgt een kaartje met daarop een artikel van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. De bedoeling is dat ze dit artikel verbeelden en vastleggen op een foto. Bijvoorbeeld: 'Het recht op onderwijs' kun je in beeld brengen door een foto te maken van een school of klaslokaal. 'Het recht op vrijheid' kun je verbeelden door een foto te maken van een (zelfgemaakt) vrijheidsbeeld.

Ieder groepje beschikt over een fototoestel. Als alle foto's uitgeprint zijn, kunnen de jeugdleden een tentoonstelling inrichten. Als de tentoonstelling is ingericht, gaan de jeugdleden langs om de Scoutingpressfoto van het jaar te kiezen. Vraag ze naar de motivatie voor hun keuze. De mooiste komt natuurlijk in het groepsblad en/of op de website van de groep. Misschien is deze activiteit samen met een andere Scoutinggroep uit te voeren. Benader de lokale pers en meld de activiteit. De foto en een kant-en-klaar artikel kunnen geplaatst worden in de lokale krant.

• Kaartjes met daarop artikelen van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.
  • Fototoestel.
  • Fotoprinter.