Handicap zeil/roei/wrik race (Waterspel)

In wedstrijdverband al improviserend zo snel mogelijk een parcours afleggen per vlet.

Vooraf worden alle boten helemaal leeggehaald en alle spullen worden netjes per boot neergelegd op de kant. Op het water, vlak bij de kant, wordt een driehoekig baantje uitgezet. Het spel kan worden gestart door een Le Mans start (de ploeg moet eerst een stuk rennen om bij de boot te komen) of de boten liggen vol met water zodat deze eerst leeggehoosd moeten worden.

Wanneer er gestart is, moet de ploeg de eerste ronde al zwemmend met de boot afleggen aangezien ze geen andere spullen hebben. Als de boot weer terug is aan de kant mogen de eerste spullen worden ingeladen, bijvoorbeeld de buikdenningen en de doften. Nu kan de ploeg met de doften roeien. De volgende ronde krijgt de ploeg bijvoorbeeld een wrikriem en een fok. Dit gaat zo door totdat alle spullen aan boord zijn. De laatste ronde wordt gezeild. Eventueel kan nu een grotere baan worden uitgezet om te voorkomen dat er alsnog geroeid moet worden.

Variatie

Er kunnen ook meerdere banen uitgezet worden, zodat er steeds grotere banen gevaren moeten worden, naarmate er meer spullen aan boord zijn. Ook kan het spel omgekeerd worden. Er wordt dan met een volledige boot gestart en elke ronde wordt er een aantal onderdelen weggehaald.

Voorbereidingstijd

15 tot 30 minuten.

• 3 ankers met boeien (skippyballen).
  • Minimaal 3 vletten.

• Speel dit spel het liefst in een afgebakend gebied op een meer / plas.
  • Let bij het zwemmen op de watertemperatuur. Voorkom onderkoeling!
  • Let op de aanwezigheid van andere scheepvaart.
  • Dragen van een zwem- of reddingsvest: Zie informatieblad gebruik zwem- en reddingsvesten van de Nautisch Technische Richtlijnen (NTR2020) op de website Scouting Nederland

• Deze activiteit is te gebruiken voor het oefenen (van onderdelen van de) CWO eisen:
  • Stand en bediening van de zeilen
  • Overstag gaan
  • Sturen, Roer en Schrootbediening
  • Opkruisen
  • Gijpen en gijpen kunnen vermijden
  • Roeitechnieken en roeicommando’s kunnen uitvoeren
  • Roeicommando’s kunnen geven
  • (CWO KB 1,2,3 Eisen Praktijk)
  • (CWO KB 1,2 Eisen Praktijk)
  • (CWO KB 1,2,3 Eisen Praktijk)