Shanti aan zet

Het activiteitengebied Identiteit stelt welpen in staat om door middel van spel en aandacht meer inzicht te krijgen in zaken als waarden en normen, de betekenis van de Scoutfit en allerlei zaken die te maken hebben met de grondslagen van onze Scoutingorganisatie en het scout zijn. Als leidinggevende begeleid je op een speelse manier de welpen om kennis te nemen van dit activiteitengebied en vanzelfsprekend een bepaalde boodschap mee te geven. Bij dit spel leren de welpen met aandacht naar iemand kijken.

Shanti loopt druk heen en weer in Haveli en duwt enkele ouderen langzaam maar stevig naar het dorpsplein; het dorpsplein waar normaal alleen de mannen samenkomen als er iets ernstigs is gebeurd, raakt inmiddels vol als ook de vrouwen verbaasd en nieuwsgierig achter Shanti aanlopen.

Als Shanti op het dorpsplein aankomt en iedereen in een grote cirkel om haar heen staat, roept Shanti of iedereen wel door heeft dat er zaken uit het dorp verdwenen zijn. Zaken zoals de mooie aardewerken potten, schalen met heerlijke kruiden en ook de bezems zijn weg. Bah wat vervelend en eigenlijk is Shanti heel erg boos. Hoe moet ze nu lekkere feestmaaltijden maken? De dorpsbewoners staan na de uitleg van Shanti eigenlijk een beetje verward om zich heen te staren. Hebben ze echt lopen slapen dat niemand dat eerder heeft opgemerkt?

Nou ja, wellicht dat de welpen minder slaperig zijn en wel weten waar hun materialen blijven.

Laat alle welpen in een kring staan. Een welp (of een nest) staat in het midden en bestudeert alle andere welpen. De welp gaat even de ruimte uit en de andere welpen veranderen allemaal 1 ding bij zichzelf. Bijvoorbeeld pet op, das achterstevoren, mouwen oprollen etc. De welp komt weer terug en probeert zoveel mogelijk wijzigingen op te sporen.

Minimaal, wellicht dat een van de leidinggevenden verkleed als Shanti het spel kan begeleiden.

• Geen materiaal benodigd.

• Je kunt dit spel ook in een kerstversie spelen; zet een kerstboom versierd en wel in het midden van het hordehol en laat alle welpen goed naar de versiering kijken en ook de plaats waar het hangt. Na enkele minuten moeten de welpen zich omdraaien en haalt iemand van de leiding enkele zaken uit de kerstboom weg. De welpen draaien zich terug en mogen om de beurt raden wat er uit de kerstboom is gehaald. Welke welp weet het beste te raden welke zaken weggehaald zijn?
  • Je kunt dit spel ook in Sinterklaas variant spelen: leg een zak van Sinterklaas (half uitgepakt) en vanaf dit punt verder spelen zoals de kerstvariant.
  • Bevers gaan met Noa in haar huis kijken wat er allemaal is verdwenen.
Lees 2499 keer Laatst aangepast op maandag, 24 augustus 2020 20:46
Meer in deze categorie: « Pannekoekenrace Vroeger en nu »