vrijdag, 20 september 2024 18:11

Compost maken doe je zo

Een groene plek rondom je clubhuis vol planten en dieren begint bij een gezonde bodem. Pep je terrein op met een lekkere laag compost!

Veel clubhuizen hebben een groene ruimte rond hun clubhuis waar het fijn in is om in te spelen en te verblijven. Om het groen op je terrein gemakkelijk en effectief te kunnen ondersteunen en te onderhouden, is het gebruik van een compostbak ideaal. Zo kan iedereen nog meer van de natuur genieten. Gelukkig is het niet heel moeilijk, en maakt het het zelfs op sommige punten makkelijker.

Bewaar je groente-, fruit- en tuinafval (gft)

Doe dit in plaats van het weg te gooien. Verzamel het in een compostbak (te koop bij de meeste tuinwinkels) of creëer een composthoop op je terrein. Je kunt zowel keukenafval als tuinafval erop kwijt. Vermijd echter gekookt eten, vlees en botten, want die verteren moeilijk. Zorg dat het afval fijn is, dus knip takken klein. Meng gft en gras met droog materiaal zoals bladeren, stro en kleine takjes. Dit zorgt voor een goede balans van voeding en structuur. Plaats je composthoop of bak op een plek met wat schaduw en enkele uren zon per dag. Als je de compost regelmatig omdraait, kun je deze in het voorjaar gebruiken op het terrein. Voor bladeren geldt dat ze beter apart gecomposteerd kunnen worden, omdat dit langer duurt. Met je compost verbeter je de grond van het terrein en bevorder je de biodiversiteit.

Maak een wormenbak

Heb je geen terrein of ruimte voor een composthoop? Dan is een wormenbak een goede oplossing. Dit kan zelfs op een balkon of langs de voorgevel.

Gebruik twee stapelbare plastic bakken met een deksel. Je kunt wormen uit het terrein halen of compostwormen kopen voor betere resultaten. Boor gaatjes in de bodem van de bovenste bak voor drainage en luchtgaatjes in de deksel. Zet de bakken op elkaar. Leg op de bodem van de bovenste bak een laagje vochtige kranten en een laag compost of aarde. Voeg daarna een laag gft-afval en de wormen toe, en bedek dit opnieuw met compost of aarde. Plaats de bak op een schaduwrijke, koele plek en voeg regelmatig nieuw gft toe. De wormen eten het afval en produceren rijke compost die via de gaatjes naar de onderste bak sijpelt, klaar voor gebruik.

Beperk spitten

Goed nieuws: intensief spitten is niet nodig en zelfs slecht voor de bodem. Het verstoort het leven van bodemorganismen. Laat liever de natuur zijn gang gaan. Dieren zoals mollen en wormen doen het werk door organisch materiaal in de grond te verplaatsen, waardoor de bodem zichzelf mengt en regenwater beter doordringt.

Elk bodemorganisme heeft zijn eigen plekje op een specifieke diepte, afhankelijk van vocht en temperatuur. Door te spitten, verstoor je deze balans en kunnen veel dieren sterven.

Houd je terrein wat rommelig

Laat tuinafval gerust liggen tussen je planten. In plaats van dit waardevolle materiaal naar de gft-bak te brengen, kun je takken en bladeren klein maken en verspreiden op het terrein. Dieren zoals wormen en pissebedden zullen het afval verwerken. Gras kun je na het maaien direct op de bodem strooien, wat helpt tegen onkruid en uitdroging. Vogels zoals merels en roodborstjes vinden in deze laag veel voedsel, zoals insecten.

Kies voor turfvrije potgrond en compost

Veel commerciële compost en potgrond bevat turf, wat wordt gewonnen uit veengebieden. Dit heeft schadelijke gevolgen voor de natuur, omdat veengebieden veel unieke planten en dieren herbergen. Daarnaast werkt veen als een natuurlijke wateropslag en klimaatbuffer. Het is ook een belangrijke opslagplaats voor CO2, een belangrijk broeikasgas. Het vermijden van turf helpt dus zowel de biodiversiteit als het klimaat.

Bron: https://www.natuurmonumenten.nl/nieuws/compost-maken-doe-je-zo

• Groente-, fruit- en tuinafval (gft) opgespaard van afgelopen tijd
  • Compostbak
  • Tuinschaar

• Zorg dat er geen ongedierte komt. Dit doe je door op te letten wat je er in gooit, dus geen gekookt eten, vlees en botten.
  • Let op je eigen en andermans veiligheid bij het gebruik van de tuinschaar.

• Hang een briefje met uitleg bij de compostbak zodat het voor iedereen duidelijk is wat er wel en niet in mag en waarom er een compost bak is.

Aanvullende informatie

Lees 64 keer Laatst aangepast op vrijdag, 20 september 2024 18:27