zondag, 01 september 2024 20:04

Stoepplantjes

(1 Stem)

Hoe vaak lopen we niet achteloos langs stoepplantjes, we zien ze niet eens. Maar ze zijn ook bewoners van de stad of het dorp waar we wonen. Ze zijn al heel lang onder ons en hoewel ze een onopvallend bestaan leiden - het zijn taaie rakkers. En ze zijn belangrijk!

De Leidse Hortus heeft de term ‘stoepplantjes’ in het leven geroepen als positievere benaming voor onkruid. Je vindt deze plantjes overal: op straat, in de berm en zelfs gewoon bij jou voor de deur. Als je even de tijd neemt om deze wilde planten wat beter te bestuderen, zul je zien dat ze heel interessant en mooi kunnen zijn. Ze bloeien, maken en verspreiden zaadjes op allerlei manieren en hebben vaak grappige namen, zoals stinkende gouwe, hertshoornweegbree, kandelaartje of bergbasterdwederik. Bovendien zijn ze belangrijk. Ze zijn goed voor de biodiversiteit in de stad, werken verkoelend op warme plekken en zorgen ervoor dat overtollig water beter weg kan lopen.

Ga per nest of ploeg de straat op met de verzamelkaart en potloden. Maak een leuke en rustige route met veel verharde stoepen, waarvan je normaal zou denken dat er niet veel groen te vinden zou zijn. Welke stoepplantjes ben je tegen gekomen rond de stoep bij je clubhuis? En welke op de stoep van het nabijgelegen pad? Kijk goed op de poster om ze beter te herkennen, en teken ze op je verzamelkaart na. Vergeet je naam niet op de verzamelkaart er bij te schrijven. Laat je verrassen door wat je tegenkomt.

Neem na afloop de verzamelkaart mee naar huis of hang ze een tijdje op in het clubhuis.

Bron: https://hortusleiden.nl/stoepplantjes

Thema verhaal Welpen

In de zinderende hitte van de Khaali Jagah vlakte, een uitgestrekt en dor gebied in de jungle, was Mowgli op zoek naar verkoeling. De zon brandde fel, en de grond was droog en stoffig. Mowgli liep langs een oude, vergeten stenen weg die ooit door mensen was aangelegd, maar nu bijna volledig was overwoekerd door de natuur. Terwijl hij door het gebied liep, viel zijn oog op een paar kleine, groene plantjes die tussen de stenen van de oude weg groeiden. Ze zagen er fragiel uit, maar toch hadden ze het voor elkaar gekregen om te overleven in deze barre omgeving.

Plots hoorde Mowgli een bekende stem. Het was Bagheera, de wijze panter, die vanuit de schaduw van een nabijgelegen boom naar hem toe sloop. "Wat kijk je serieus, kleine broeder?" vroeg Bagheera nieuwsgierig. "Deze kleine plantjes," antwoordde Mowgli, "hoe kunnen ze overleven in deze harde, droge grond? Het lijkt wel alsof ze ondanks alles blijven groeien." Bagheera glimlachte en legde zijn poot voorzichtig op een van de stenen. "Deze plantjes zijn als jij, Mowgli. Ze vinden hun weg, zelfs op de moeilijkste plaatsen. Ze laten zien dat het niet uitmaakt hoe hard het leven kan zijn, er is altijd een manier om te groeien." Mowgli knikte en keek bewonderend naar de kleine stoepplantjes. Hij besefte dat zelfs de kleinste dingen in de natuur krachtig kunnen zijn, en dat ze zelfs in de meest onverwachte plekken kunnen bloeien.

Terwijl Mowgli verder liep, nam hij zich voor om goed voor de plantjes te zorgen. Hij zou ze water geven uit een nabijgelegen bron en ervoor zorgen dat ze konden blijven groeien, net zoals hijzelf groeide in de jungle.

• Kijk uit bij drukke wegen
  • Zorg dat je bij elkaar blijft.

• Neem wat te drinken en te snacken mee als je wat langer onderweg denkt te zijn.
  • Andere seizoenen brengen andere stoepplantjes met zich mee. Doe deze activiteit ook eens tijdens een ander jaargetijde om andere plantjes tegen te komen.
  • Als je er echt niet uitkomt welk plantje het is, zou de leiding gebruik kunnen maken van een planten determinatie app.

Aanvullende informatie

Lees 346 keer Laatst aangepast op zondag, 01 september 2024 20:43