donderdag, 07 december 2023 17:24

Verstopvoetbal

Voetbal met een zoekelement:

Werking

Het spel wordt gespeeld over een heel groot speelgebied in het bos. Voordat er gespeeld wordt, krijgen beide teams de kans om een doel op te zetten op een verstopte plek. De spelers moeten dus het doel van de tegenstander proberen te vinden voordat ze kunnen scoren. Maar de de doelen zijn niet het enige dat verstopt is. Ze moeten ook de bal vinden. Deze is van tevoren verstopt. Verder gelden de regels van het gewone voetbal.

Strategie

Het spel geeft ruimte voor veel strategieën. Verstop je doel op een zo goed mogelijke plek. Hou niet teveel spelers bij het doel anders wordt hij gevonden. Ga opzoek naar de bal en het doel van de tegenstander. Als je weet waar het doel van de tegenstander is, communiceer dat naar je teamleden maar laat niet teveel merken dat je het weet. Als je de bal gevonden hebt maar je weet niet waar het doel is, probeer de bal te verstoppen en te communiceren naar je teamleden waar hij is. ALs je beide weet, probeer te scoren maar zorg dat je zo min mogelijk gezien wordt.

Voorbereiding

Bedenk van tevoren wat het speelveld is. Hoe groter de groep, hoe groter het speelveld nodig is. Verstop van tevoren de bal in het speelveld op een plek die moeilijk te vinden is. Bij het opzetten van de doelen gaat per team 1 leiding mee om te beoordelen of de plek waar het team, het doel wil hebben goed is. (niet op een heuvel, niet in een boom etc.). Om de plek van het doel van het andere team of je eigen niet te verraden, zul je bij je eigen team moeten blijven totdat het spel begint. kondig het begin van het spel niet aan op een centraal punt en niet bij iemands doel.

-Een bal (vantevoren verstoppen)

-twee doelen (of materialen om een doel te bouwen)

Je speelt over een groot gebied. Zorg dat je iedereen bij elkaar kan krijgen als het spel gestopt is.

Hou er rekening mee dat kinderen ver uit elkaar staan en leiding moeilijk te vinden is als er iets gebeurt met een kind.

Om het extra scouting te maken, kun je oudere groepen zelf een doel laten pionieren. Voor jongere groepen kun je een kant en klaar doeltje meenemen

Communicatie maakt het spel extra interessant. Dit kun je uitbreiden door iedereen een walkie talkie te geven. Of door elkaar te laten bellen met een eigen telefoon

Zorg dat het duidelijk is wie van welk team is als je met grote groepen speelt. Dit kan bijv. met lintjes

Aanvullende informatie