zondag, 12 november 2023 14:31

Boomschorskunst

Bij deze activiteit staat het upcyclen van de natuur centraal. Door iets uit de natuur te bewerken kun je op een duurzame manier heuse kunst maken.

Ga op zoek naar een omgevallen boom (bij voorkeur een loofboom) en haal hier stukken schors af. De binnenkant van de schors is het canvas voor een mooi kunstwerk. Hout is gemakkelijk te bewerken met een soldeerbout. Hierdoor verbrand het oppervlak dat je aanstipt en kleurt het donkerbruin. Op die manier kun je de mooiste tekeningen maken. Deze vorm van kunst heet Pyrografie.

*Hoe droger het hout, hoe makkelijker het is om hier tekeningen in te maken. Kun je geen omgevallen boom vinden? Online zijn er ook een tal van opties.

Soldeerbouten zijn heet! Zorg er tijdens de activiteit voor dat je soldeerbouten niet laat slingeren en haal ze uit het stopcontact als je ze niet gebruikt, ze zijn immers zo weer warm.

Dit voorbeeld gaat uit van onbewerkt hout, maar in principe is ieder licht hout hiervoor geschikt. Neem een figuurzaag ter hand en de mogelijkheden zijn eindeloos.

Aanvullende informatie

Lees 241 keer Laatst aangepast op woensdag, 20 december 2023 12:01