zondag, 03 september 2023 15:33

Zet een ster op de foto

Zie het verschil in het fotograferen van sterren in een omgeving met veel en weinig lichtvervuiling.

Zoek in de (ruime) omgeving van het clubhuis een plek met veel lichtvervuiling (stad, kassengebied en dergelijke) en een plek met weinig lichtvervuiling (natuurgebied, strand en dergelijke). Maak op beide plekken een foto van de sterrenhemel, met identieke instelling van diafragma, sluitertijd en dergelijke. Maak ook op beide plekken een foto in de automatische of door het toestel als meest optimaal aangegeven instelling.

Vergelijk alle foto's. Op welke foto zijn de sterren het beste te zien?

• Fotocamera met handmatige instellingen (optioneel: goede spiegereflex camera)
  • Heldere sterrenhemel

• Hang je mooiste foto op in het clubhuis of plaats deze op social media.
  • Omdat je voor deze activiteit een heldere sterrenhemel nodig hebt, kan het voorkomen dat het raadzaam is hem een weekje uit te stellen. Zorg dat je een backup programma bij de hand hebt liggen.

Aanvullende informatie

Lees 230 keer Laatst aangepast op maandag, 16 oktober 2023 14:30