donderdag, 04 mei 2023 08:17

Zeeslag ter water met posten en smokkelwaar (Waterspel)

Het doel is de zeilskills te oefenen in spelvorm.

Eén boot is een piratenschip en de andere boot is een VOC-schip. Elke boot krijgt de opdracht hun kanonnen klaar te maken. De kanonnen zijn oude binnenbanden van fietsen die aan beide kanten van de vlet gespannen moeten worden tussen de dollen. Hiermee kan je tennisballen schieten.

Er wordt door de leiding 2 posten gemaakt die elk uit 2 onderdelen bestaan: “Uitgaande goederen” en “Ingekomen goederen”.
Bij ''Uitgaande goederen" liggen de kostbaarheden die het VOC-schip naar de "Ingekomen goederen" van de andere post moet brengen.

Het VOC-schip vaart op en neer tussen deze 2 posten (al dan niet volgens een bepaalde route), het piratenschip mag vrij rondzeilen. De bedoeling is dat het VOC-schip zo veel mogelijk kostbaarheden van punt A naar punt B en weer terug gaat vervoeren en het piratenschip moet zo veel mogelijk van deze kostbaarheden zien te plunderen. Het VOC-schip mag bij de posten de goederen verstoppen om het de piraten zo moeilijk mogelijk te maken).

Beide schepen krijgen tennisballen mee als munitie om mee te schieten. Indien een boot 3x is geraakt met een tennisbal legt de bemanning van de desbetreffende boot de boot stil, het liefst met een anker. Is het VOC-schip als eerste 3x geraakt en stil ligt, dan mogen de piraten de boot enteren en voor 3 minuten naar de kostbaarheden gaan zoeken. Daarna moeten ze van boot af en mag het VOC-schip verder varen met de kostbaarheden die ze over hebben. Is het piratenschip als eerste 3x geraakt en stil ligt, dan moeten de piraten eerst 3 minuten wachten voordat ze weer verder mogen en opnieuw een poging mogen doen om het VOC-schip aan te vallen.

Na een bepaalde tijd geeft de leiding een eindsein en wordt de balans opgemaakt. Daarna kunnen de rollen worden omgedraaid.

• Dollen
  • Binnenbanden van een fiets
  • Tennisballen
  • Kostbaarheden die een bepaalde waarden hebben zoals bijvoorbeeld:
    • Zilveren munt – 1 punt
    • Gouden munt – 2 punten
    • Parels (zilveren knikkers) – 3 punten
    • Opalen (groene knikkers) – 2 punten
    • Goudstrips (geknipte gouden veters) – 3 punten
    • Zwarte peper (zwart zand zip lock) – 2 punten
    • Thee (gras en fijngesnipperde blaadjes in een zip lock) – 4 punten
    • Laurier (blaadje in een zip lock)– 3 punten
    • Peterselie (gras in een zip lock)– 3 punten
    • Diamanten - 2 punten
    • Witte diamant – 10 punten

• Dragen van een zwem- of reddingsvest: Zie informatieblad gebruik zwem- en reddingsvesten van de Nautisch Technische Richtlijnen (NTR2020) op de website Scouting Nederland
  • Let bij warm weer op de zon. Zorg dat de kinderen goed zijn ingesmeerd met zonnebrandcrème of eventueel een petje dragen
  • Zorg ervoor dat de kinderen bij warm weer goed water drinken

• Het spel kan ook met meerdere boten gespeeld worden, maar dan moet er even naar de verdeling VOC-schepen en piratenschepen gekeken worden.
  • Indien het lastig is om met de fietsbanden de ballen weg te schieten, dan kunnen de leden de ballen ook eventueel gooien
  • Kijk in het clubhuis wat je aan "kostbaarheden" kunt vinden zoals bijvoorbeeld knikkers in verschillende kleuren. Kinderen kunnen eventueel ook zelf kostbaarheden knutselen in de vorm van diamanten of gouden munten of goudstaven knippen uit karton. Kinderen kunnen ook eerst de natuur ingaan om "specerijen" te zoeken die vervolgens in zakjes of zip locks kunnen worden gestopt.
  • De leiding bepaalt van tevoren hoe lang de spelduur is
  • Deze activiteit is te gebruiken voor het oefenen (van onderdelen van de) CWO eisen:

• Stand en bediening van de zeilen
  • Overstag gaan
  • Sturen, Roer en Schrootbediening
  • Opkruisen
  • Gijpen en gijpen kunnen vermijden
  • (CWO KB 1,2,3 Eisen Praktijk)

Aanvullende informatie

Lees 402 keer Laatst aangepast op dinsdag, 12 september 2023 21:40