zondag, 19 februari 2023 15:38

Groene energie: Bouw je eigen windturbine

Roverscouts gaan de uitdaging aan om windenergie om te zetten in elektrische energie.

Nederland zet steeds meer op windenergie. Wanneer je gebruik maakt van de juiste materialen kunnen roverscouts ook zelf aan de slag gaan met het maken van een windmolen.

Een windmolen maken is een leuke bezigheid wanneer je van klussen en een uitdaging houdt. Daarnaast kun je er een hoop voor terug krijgen. Het begint met het vinden van een bouwtekening, die ook online te vinden is. Op deze bouwtekening staat precies hoe je een windmolen moet maken. Daarnaast is het natuurlijk handig om te weten welke materialen je nodig hebt. Ook staan er filmpjes op het internet (zie bij Tips) waarin wordt uitgelegd hoe je een windmolen zelf moet bouwen.

Een voorbeeld van een windmolen uit hergebruikte materialen

Scrapbelt wind turbine SA RoverscoutsKamkwamba met eerste windmolen

Er zijn verschillende modellen van windmolens die je zelf kunt maken. Er is niet één reguliere windmolen, maar het principe is bij alle windmolens hetzelfde. Het is daarom belangrijk om te kijken naar het model dat je wilt gaan maken en wat je daar voor nodig hebt. In de meeste gevallen heb je de volgende onderdelen in ieder geval nodig:

• Een dynamo
  • PVC buizen
  • Schroeven
  • Boormachine
  • Bruikbare "Scrapyard" materialen, zoals bijvoorbeeld een plafondventilator, een autodynamo, e.d.

• Op internet zijn inspirerende zelfbouw ontwerpen te vinden, zoals dit artikel uit Lowtech Magazine over de 14-jarige William Kamkwamba uit Malawi die een windmolen bouwde uit afval.
  • Of deze Virya zelfbouw windturbine op basis van fietsonderdelenVirya zelfbouw windmolen op basis van fietsonderdelen. Of bekijk dit filmpje eens ter inspiratie.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 7 Betaalbare en duurzame energie.
Lees 575 keer Laatst aangepast op zondag, 01 oktober 2023 12:32