donderdag, 17 februari 2022 15:06

Bruine bonen

Thema introductie bevers

Rebbel is bezig in de moestuin als Stuiter aan komt lopen. Ze is druk bezig met de grond om aan het spitten en niet veel later stopt ze de eerste zaadjes in de grond. Stuiter vind het maar bijzonder: Hoe kan er nou zo'n klein zaadje een hele grote plant groeien. Ook vraagt hij zich af of Rebbel in haar tuin lekkere bananen kan laten groeien. Rebbel verteld dat sommige planten, zoals bananen, niet in Nederland groeien en vruchten geven. Rebbel heeft een idee: ze geeft Stuiter een bruine om zelf te kweken

Thema introductie welpen

Mowgli en Shanti komen bij de Talaab poel aanlopen als Jacala een stuk grond aan het omspitten is. Shanti vraagt nieuwsgierig wat hij aan het doen is. Jacala verteld dat hij hier groente en fruit aan het kweken is om latern in het jaar lekker te kunnen eten. Mowgli wil graag weten welke groenten en fruit er in de tuin van Jacala kunnen groeien. Jacala verteld dat er verschillende bonen sta en tomaten groeien, ook staan er appel en perenbomen. Shanti vaagt waar bananen bomen dan groeien. Jacala verteld dat het in Nederland eigenlijk te koud kout is om bananen te laten groeien en dat ze dus met en vliegtuig gebracht worden opgehaald.

De activiteit

De jeugdleden krijgen een paar bruine bonen mee naar huis en leren dat het milieu bespaard kan blijven door voedsel lokaal te halen en eten uit het seizoen te kiezen. Leg uit wat de welpen moeten doen om de bonen goed te laten groeien. Maak er een wedstrijd van: Wie krijgt de grootste pland en wie plukt er de meeste vruchten van.

• Bruine bonen of een klein plantje
  • Diploma voor iedereen
  • Prijsje voor de winnaar

• Als je iets meer geld te besteden hebt, kun je voor een €0,25 tot €0,50 bij een kweker eenjarige plantjes kopen, die ze moeten verzorgen
  • Denk eraan dat ze de bonen pas buiten kunnen zetten half mei, want anders vriezen de jonge plantjes dood
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 12 Duurzame consumptie en productie.
Lees 822 keer Laatst aangepast op zondag, 20 februari 2022 10:59