maandag, 17 januari 2022 22:01

Wie ben ik - binnenvaart editie (Waterspel)

Stel vragen aan gekke figuren en kom er achter welke rol zei in de binnenvaart uitvoeren.

Thema introductie welpen

Jacala komt bij de Khaali Jagah-vlakte uit de Waingoena rivier uit het water. Hij heeft verschillende mensen uitgenodigd die iets met de binnenvaart te maken hebben. Jacala is nieuwschierig of Mowgli en Shanti er achter te komen wie welke functie op en rond het water heeft.

De activiteit

Er lopen 6 mensen (thema figuren) rond of zitten op een post. Deze mensen hebben allemaal een rol in de binnenvaart, de rollen zijn; matroos, schipper, kapitein, verkeerscentrale medewerker, sluiswachter en waterscout. Het is de bedoeling om er achter te komen wie wie is. De kinderen krijgen een lijst mee met eigenschappen van de verschillende figuren. Zij gaan vervolgens langs de figuren om ze een vraag te stellen. Dit mogen alleen gesloten vragen zijn (ja-nee vragen) en er mag er maar één vraag per keer gesteld worden. De waterwelpen krijgen ook een tabel mee om af te kruisen welke figuren niet bij een bepaald persoon past. Zo kunnen ze uiteindelijk achterhalen wie wie is.

Voorbeeld

De kinderen komen bij persoon 1 en vragen of hij het schip wel is bestuurd. Persoon 1 zegt nee. De kinderen kunnen nu in de tabel afkruisen dat persoon 1 geen schipper, kapitein of waterscout is.

1. Afkruis tabel (zie bijlage) hoeveelheid gelijk aan aantal groepjes
  2. Eigenschappen lijst (zie bijlage) hoeveelheid gelijk aan aantal groepjes + 6 voor themafiguren
  3. Pennen
  4. Verkleedkleren

Vul bij het uitprinten van de tabel de namen van de leiding in, in plaats van persoon 1 en 2 enz.

Lees 551 keer Laatst aangepast op maandag, 31 januari 2022 21:23