zaterdag, 16 januari 2021 13:44

Online Among Us

(1 Stem)

Met je speltak samen online Among Us spelen! Winnen de crewmates of de impostors?

Op verzoek van de leden zelf!

In het najaar hebben we al eens "live" Among Us gespeeld in de bossen (in basis hetzelfde als het bekende "moordenaartje" maar dan met opdrachten erbij) en de Scouts vroegen toen al om eens samen het mega populaire online Among Us te spelen. Met de #ikscoutthuis online opkomsten kan dat wel een keer!

Voorbereiding

Het is nodig om al (ruim) voor de opkomst aan te geven dat dit spel gespeeld gaat worden, omdat sommige van je Scouts nog wat voorbereiding moeten doen:

• Geef je Scouts door dat ze voor de opkomst een tablet (voorkeur) of telefoon nodig hebben;
  • Hierop moet het gratis spel "Among Us" geïnstalleerd worden;
  • Omdat misschien niet alle Scouts het spel al kennen of gespeeld hebben, kun je deze Nederlandstalige uitleg doorsturen:

Als je dit ongeveer 4 dagen voor de opkomst doet is er voldoende tijd tussen het thuisonderwijs door om de voorbereidingen te treffen.

Opkomst

Organiseer je online opkomst zoals je speltak dit ondertussen gewend is. We gaan hier uit van het programma Teams, maar ook Zoom biedt de benodigde functionaliteit en elders is ook Discord genoemd. Het maakt niet heel veel uit welk communicatie programma je gebruikt, het is een hulpmiddel. Deel de link van je online opkomst op tijd met je leden, bijvoorbeeld via Whatsapp, zodat iedereen weet waar de opkomst is.

Deel tijdens de opkomst je grotere groep in kleinere subgroepen en hou er hierbij rekening mee dat Among Us met maximaal 10 personen tegelijk gespeeld kan worden. In Teams maak je bijvoorbeeld gebruik van de functie "breakout rooms". Daarmee kan je in je "hoofdmeeting" meerdere kleinere "rooms" maken waar de beheerder een deel van de leden in kan zetten. Deze aparte "rooms" zijn eigenlijk aparte Teams sessies waarin je in een kleinere groep verder kan praten/chatten, terwijl de hoofdmeeting ook beschikbaar blijft. Wij hebben in iedere room in ieder geval één staflid geplaatst.

In iedere kleinere groep start 1 speler (staflid?) het spel op en kiest onder "Host" voor "Create Game". Stel het spel hierna naar wens in (de plattegrond die gebruikt wordt, het aantal "impostors" en het maximaal aantal spelers) en start het spel. Onderin beeld komt nu een code van 6 tekens welke in de Teams room gedeeld kan worden. De andere deelnemers kiezen in het start scherm voor "private" en vullen deze code in, waarna ze in hetzelfde spelletje komen. Als iedereen er is, kan het spel beginnen!

Iedere ronde van het spel kan zo'n 5-15 minuten duren. Als een ronde afgelopen is kan je heel eenvoudig een nieuwe ronde starten door "Play Again" te klikken. Je komt dan met dezelfde deelnemers terug in de wachtruimte.

Aan het einde van de opkomst kan de beheerder van de call de aparte "rooms" weer sluiten: alle deelnemers komen dan weer automatisch in de "hoofdmeeting" terecht zodat je samen de opkomst kan afsluiten. Op dezelfde manier zou je ook tussendoor een pauze kunnen houden en de rooms opnieuw indelen.

Aandachtspunten

• Het programma is zeker geschikt voor de Scoutsleeftijd en ouder. Of het geschikt is voor je Welpen zal je zelf moeten inschatten: dit zal grotendeels afhangen van de leeftijd van je Welpen (bij een oudere groep zal dit makkelijker gaan dan met een hele jonge groep).
  • Ondanks dat de meeste jeugdleden dankzij al het thuisonderwijs ontzettend veel ervaring hebben met online tools, is niet ieder lid zo online vaardig. Heb hier oog voor als leiding en zorg dat deze leden ook  betrokken worden en mee kunnen doen met het spel.
  • Dit is ook zo voor de benodigde middelen: niet iedereen heeft én een laptop (voor Teams) én een tablet/telefoon (voor Among Us) tot zijn beschikking. Hou hier rekening mee.
  • Wij dachten dit "een uurtje" te gaan doen en dan door te gaan met een ander programma, maar aangezien de Scouts zo bloedfanatiek waren hebben we de spellen lekker door laten lopen tot de opkomst bijna afgelopen was. Ben hier zelf flexibel in: liever iets korter fanatiek gespeeld dan te lang gerekt met weinig enthousiaste kinderen.
  • Wij hebben veel onderlinge samenwerking, onderlinge uitleg en teamwork gezien. Leuk om dat te benoemen aan je leden na afloop!

• Een tablet (voorkeur) of telefoon
  • Hierop moet het gratis spel "Among Us" geïnstalleerd worden;
  • Online communicatie tool, bijvoorbeeld:
    • Teams
    • Zoom
    • Discord
    • Jit.si
    • ...

• Among Us kan ook op de PC gespeeld worden, maar kost dan eenmalig 3,99 in aanschaf.
  • De host kan wat instellingen veranderen, waaronder ook de tijd waarin overlegd kan worden over wie er een impostor is. Als je veel leden hebt die dit spel nog niet vaak gespeeld hebben is het aan te raden de overlegtijd wat langer in te stellen zodat de groep genoeg tijd heeft om uit te leggen waarom ze iemand verdenken.
  • De meeste foutmeldingen in het spel (zoals connection lost of bad connection) kunnen opgelost worden door het spel opnieuw op te starten op de tablet, of door even de Wifi uit en weer aan te zetten. Help je leden hierbij.
  • Among Us wordt op servers over de hele wereld gespeeld, maar alleen in dezelfde regio kan je samen in één potje komen. Mocht iemand niet in een spelletje kunnen komen, controleer dan of server "Europa" gebruikt wordt.
  • Veel jeugdleden kennen dit spel al. In ons leidingteam had nog maar 1 persoon het eerder gespeeld.... Misschien goed om samen vooraf eens te oefenen ;-)

Aanvullende informatie

Lees 2048 keer Laatst aangepast op zondag, 19 maart 2023 15:26