zondag, 15 november 2020 14:56

Brood bakken op stok boven kampvuur

(1 Stem)

Brood bakken boven het kampvuur op een stok.

Thema introductie bevers

Stuiter is bij Rozemarijn en professor Plof. Hij heeft zin aan iets lekkers. Rozemarijn heeft toevallig in haar kast de ingrediënten van brooddeeg liggen, dat lijkt Stuiter wel wat: zelf brood maken. Rozemarijn en Stuiter gaan samen het brooddeeg maken, Als het deeg ligt te rijzen komt Professor plof aanlopen. Hij weet dat brood bakken op vuur is erg leuk is maar dat vuur ook erg gevarlijk kan zijn. hij legt aan stuiter uit dat vuur gevaarlijk kan zijn en hoe je op veilige afstand van het vuur moet blijven. Als Stuiter klaar is met luisteren maakt Steven vuur en komt Rozemarijn aan met het brooddeeg en de stokken voor boven het vuur.

Thema introductie welpen

Bij het Wolvenhol zijn Mowgli en Shanti in gesprek met Baloe en Bagheera. Bagheera verteld aan Mowgli en Shanti de gevaren van het hebben / maken van vuur binnenshuis (kaarsen / open haard) of buiten (kampvuur / barbecue). Daarna verteld Baloe dat vuur ook belangrijk is voor het warm maken / bereiden van eten.

De activiteit

Voordat je met koken of bakken aan de slag gaat was je alvorens je handen. Ga aan de slag om je brooddeeg te maken. Deze kan je in de supermarkt kopen of je kan je eigen deeg maken met een brooddeeg recept.

Indien nodig laat je je deeg rijzen. Maak kleine bolletjes van het deeg om deze daarna een het einde van een schone tak te doen zonder schors.

Bakken

Houd je stok met deeg aan het einde boven het vuur. Controleer regelmatig of de buitenkant van je brood al bruin aan het worden is en nog niet aangebrand. Roteer regelmatig je tak boven het vuur zodat niet de ene kant van je broodje verbrand en de andere kant nog rauw is.

Let op: Je brood wordt heel heet als het een tijdje boven het vuur heeft gehangen. Laat eerst je broodje een beetje afkoelen op je stok voordat je je broodje er af haalt zodat je je handen niet verbrand (of laat de leiding dit doen).

• Ingrdiënten van brooddeeg
  • Lange takken zonder schors aan 1 einde
  • Kampvuur

Leg alvoren uit dat je met vuur bezig gaat zijn en wat hieromtrent de regels zijn.

Een goede uitleg van wat je gaat doen de regels hieromheen kan ongelukken voorkomen en brengt tevens duidelijkheid en rust in je groep. Zeker omdat je hier met vuur bezig bent en vuur is gevaarlijk.

Lees 1870 keer Laatst aangepast op zondag, 10 januari 2021 16:03