donderdag, 08 oktober 2020 06:52

Reis naar de maan

De explorers moeten een tocht naar de maan doen. Tijdens die tocht moeten ze elkaar zoveel mogelijk sterren laten zien door met elkaar in de clinch te gaan. De explorer met het kleinste aantal sterren, is de winnaar.

Vlieg naar de maan!” – “Pas op, of ik zal je eens wat sterren laten zien!” Niet de liefste dingen om tegen elkaar te zeggen, maar op deze dag wel de coolste. Deze dag gaan de explorers namelijk naar de maan: ze gaan op tocht en proberen elkaar onderweg zoveel mogelijk sterretjes te laten zien.

Voorbereiding

Stippel een tocht uit in de straten rond het clubhuis. Dat is de reis naar de maan. Je kunt twee technieken gebruiken om de route uit te stippelen:

• Visgraat / stripkaart. De visgraatroute bestaat uit een verticale lijn met links en rechts dwarsstrepen. De verticale weg stelt de weg voor waar je loopt. De dwarsstrepen geven de wegen aan die je NIET moet volgen. Ieder streepje naar links betekent dat je een weg of pad links moet laten liggen. Ieder streepje naar rechts betekent dat je een weg of pad rechts moet laten liggen. Aan een viersprong waar je rechtsaf moet, worden aan de linkerkant van de lijn twee streepjes in V-vorm getekend.
  • Geef de groep een telefoonnummer. Als ze naar dat nummer bellen, krijgen ze informatie over het pad dat ze moeten volgen of de plaats waar ze naartoe moeten gaan. Bij voorkeur is dat het nummer van iemand van de oud-leiding die ruimtetaal praat of met een eigen verhaal de instructie inkleedt.

Grote versus kleine groep

Geef de explorers instructies over hoe ze naar de maan moeten komen. Als je niet veel explorerss hebt, kun je hen in groep aan de tocht laten beginnen. Dan doen ze de battles per twee tegen elkaar. Als jouw explorerafdeling groot genoeg is, kun je de groep in twee ploegen verdelen. Dan spelen ze tegen elkaar en proberen ze om het eerste de maan te bereiken.

Sterretjes zien in 'battles'

Hieronder vind je voorbeelden van battles die de explorers op weg naar de maan moeten aangaan. Verzin er gerust nog enkele opdrachten bij.

Uit de zevende hemel vallen

Elke explorer moet op een verhoogje gaan staan – een muurtje, een boomstam, enzovoort – en zich dan achterstevoren laten vallen in de armen van de rest van de groep. Als je voor dit vertrouwensspel past, krijg je het maximale aantal sterren: vijf. Die krijg je op je benen of je gezicht getekend.

De sterren van de hemel zingen

Organiseer een zangwedstrijd, luchtgitaarwedstrijd (kies voor liedjes met te gekke solo’s) of een stop-de-band-ronde. Of laat de explorers per twee tegenover elkaar staan, en laat hen om de beurt een liedje van Samson & Gert opnoemen. De eerste die geen liedje meer kan opnoemen, is knock-out geslagen en krijgt vier sterren.

In de zevende hemel zijn

Geef iedere explorer een wc-rol. Laat hen elk blaadje nummeren volgens de tafel van zeven: 7 – 14 – 21 – enz. Let op: de rol mag niet scheuren. Degene die foutloos de rol nummert en in zijn geheel kan oprollen, is de winnaar. De anderen krijgen verschillende sterren, afhankelijk van hoeveel fouten ze maakten.

Het staat in de sterren geschreven

Laat de explorers per twee tegenover elkaar staan. Lees zelf de eerste zin van een gedicht voor. Elke explorer moet om de beurt het gedicht aanvullen met een zin die rijmt. De eerste die geen rijmvers meer kan verzinnen, is de verliezer en krijgt drie sterren.

The sky is the limit

Laat de explorers per twee om het hoogst springen. Wie het laagst springt, krijgt de sterretjes! Maak het uitdagender Om de tocht wat uitdagender te maken, kun je de grootste verliezer van elke battle, degene met de meeste sterretjes, aanduiden als slachtoffer en gekneusde. Die explorer moet dan door de anderen gedragen worden tot aan de plaats van de volgende opdracht.

Einde van het spel

En wat als we op de maan aangekomen zijn? Als afsluiter van de namiddag kun je een vlag schilderen om op de maan te planten bij jullie landing of een trampoline opzoeken om de gewichtloosheid van de maan toch enigszins te ondervinden.

• Tocht
  • WC rollen