Piratenestafette

Het spel hieronder kan worden gebruikt als post in een postenspel of tijdens de techniekentocht.

De scouts moeten zo snel mogelijk een parcours afleggen waarbij de ze dingen tegenkomen die typisch zijn voor piraten. De ploeg die het parcours het snelst aflegt, wint. Elke ploeg gaat in een rij achter elkaar staan. Mocht het zo zijn dat de ploegen ongelijk van aantal zijn, dan gaan enkele scouts uit de ploeg met te weinig scouts een tweede keer. Ze mogen zelf beslissen wie dat zijn. Na een fluitsignaal gaat de eerste scout van start. Hij of zij legt het parcours af en wanneer het volledige parcours is afgelegd, mag de volgende beginnen totdat iedereen geweest is.

Onderdelen voor het parcours

• Start met vijf rondjes rond een pion draaien voor een echt piratenloopje.
  • Doe daarna een piratenoutfit aan. Denk aan riem met zwaard, rood/wit gestreept T-shirt en een ooglapje op.
  • Klim zo snel mogelijk in een net van touw waarbij je boven aan een vlag in de top hijst.
  • Klim aan de andere kant naar beneden en graaf daar een kuil, stop er een schatkist in en gooi de kuil weer dicht.
  • Markeer de plek van de kuil op een schatkaart.
  • Slijp vervolgens een mes.
  • Sein een codewoord naar de volgende speler dat hij of zij moet lezen, want dan mag hij of zij aan het parcours beginnen.

Parcours uitzetten en materialen voor opdrachten klaarzetten.

• Pionnen
  • Piratenoutfits (T-shirts en ooglapjes)
  • Net van touw
  • Vlag