The quest for fire

Omdat het een spel is met vuur, zijn er steeds ook veiligheidsmaatregelen beschreven. Zorg ervoor dat je als aangespoelde piratenploeg als eerste alle spullen voor een groot vuur hebt verzameld en dat aansteekt, zodat een schip je van ver kan zien en je kan worden gered. Elke ploeg gaat verschillende plekken langs het water af en haalt daar een stok, een magnesiumstick, jute, koperdraad en kaarsvet op. Wanneer een ploeg alles heeft, gaat de ploeg naar de centrale post en steekt daar met een brandende fakkel een groter vuur aan.

Als start wordt er door elke ploeg een vlot gebouwd. Wanneer dat is gemaakt en gecontroleerd op stevigheid, krijgt elke ploeg een schatkaart met daarop de locaties van de posten waar alle onderdelen kunnen worden gehaald. De meeste posten zijn makkelijk omdat daar alleen wat moet worden opgehaald. Als er veel ploegen zijn, zorg dan dat er verschillende vaarroutes zijn en posten dubbel voorkomen.

De posten zijn als volgt

• Er wordt gezocht naar een goede stok. Deze moet stevig zijn, vandaar dat er een post is om dat te kunnen controleren.
  • Er moet een stuk koperdraad worden gestript. Elke ploeg heeft meerdere stukken draad nodig en dit moet koperdraad zijn, omdat het vaak goedkopere ijzerdraad smelt als de fakkels aangaan.
  • Op de volgende post worden er met behulp van het koperdraad meerdere lagen jute om de stok gewikkeld en vastgebonden, zodat er een vorm van een fakkel ontstaat. Hoe strakker en netter dit gebeurt, hoe mooier en beter de fakkel brandt.
  • Op deze post wordt de fakkel in een pan met gesmolten kaarsvet gedoopt. De jute moet zich vol zuigen met kaarsvet.
  • Op de laatste post wordt de fakkel met behulp van een magnesiumstick aangestoken en kan de ploeg aan het laatste stukje beginnen naar de aan te steken stapel hout. Dit laatste stuk kan om veiligheidsredenen ook lopend worden afgelegd, maar omdat scouts in hun fanatisme misschien gaan rennen met hun fakkel is het nog veiliger als ze ook het laatste stuk varen. Ze kunnen dan meteen op een strandje of op de waterkant het vuur aansteken.

• Koperdraad
  • Jute
  • Kaarsvet
  • Pan
  • Magnesiumstick
  • Stapel hout

Er wordt met vuur gespeeld waardoor er dus een serieuze kans is op verbrandingen. Hou dus altijd water bij de hand en bespreek duidelijk welke regels er zijn (en dat als scouts zich er niet aan houden ze uit het spel liggen).

De activiteit is het leukste als een avondspel, maar kan ook overdag gespeeld worden.

Lees 3047 keer Laatst aangepast op woensdag, 25 december 2019 22:44