Het staat in de sterren

(1 Stem)

Kennis van de sterren vergroten.

Laat de explorers letterlijk eens wat verder kijken. Namelijk omhoog, naar de sterren. Op een heldere nacht kun je de sterren vanaf het clubhuis of de boot bestuderen. Maar kunnen de explorers de verschillende sterrenbeelden ook herkennen? De bekende zoals de grote beer, kleine beer, cassiopeia kunnen de meeste scouts wel herkennen. Maar kun je je eigen sterrenbeeld aan de hemel ook vinden, van tweeling tot leeuw en van weegschaal tot ram?

• Zoek afbeeldingen van de 12 sterrenbeelden op internet en print ze op wat dikker papier. Laat iedere explorer zijn eigen sterrenbeeld aanwijzen.
  • Achter elke sterrenbeeld zit een prachtig mythologisch verhaal. Deze zijn op internet volop te vinden. Laat de explorers vertellen wat ze van hun eigen sterrenbeeld weten en of dat wel of juist niet iets voor hen betekent (daarmee gebruik je ook het activiteitengebied Identiteit).
  • Prik gaatjes op de plaatsen van de sterren. Je kan met een lamp de sterrenbeelden op bijvoorbeeld de muur of plafond projecten en eventueel schilderen, met de namen of bijvoorbeeld foto's van de explorers erbij.

Variatie

• Bezoek eens een sterrenwacht.
  • Organiseer een nachthike gebaseerd op de maan en de sterren.
  • En explorers bedenken zelf vast nog veel meer spannende activiteiten rondom de sterren.

Zet een paar explorers een week van te voren aan de slag om deze activiteit voor te bereiden. Al surfend op het net ben je met een ruim uur goed voorbereid.

• 12 sterrenbeelden downloaden van internet en afdrukken op dikker papier.
  • Mytologisch verhaal achter de 12 sterrenbeelden downloaden van internet.
  • Zaklamp voor projectie.
  • Evt. verf.

• Deze activiteit is geschikt voor het thema "lucht" van de Nature Award.
Lees 2722 keer Laatst aangepast op dinsdag, 18 augustus 2020 16:51