Buitenlandse zeilboten (Waterspel)

De jeugdleden leren dat niet elk zeilboot er hetzelfde uitziet en maken kennis met modellen zeilboten uit andere landen.

Thema introductie

Mowgli is aan het zoeken naar mooie glimmende stenen aan de kant van het water bij de Emaarate Ruïne. Plotseling duikt Malchi op en roept Mowgli: “Moet je eens kijken wat voor raar schip daar vaart!”. Eigenlijk zouden veel meer mensen dat moeten zien. Mowgli stelt voor om het schip na te maken. Malchi vindt het een goed idee.

Activiteit

In Azië en de Arabische landen zijn types zeilboten in omloop die erg anders zijn dan de Nederlandse types. Met foto’s kun je de welpen laten zien hoeveel soorten boten er zijn. Vervolgens mogen de welpen een foto van een schip kiezen, welke ze na gaan maken. Gebruik piepschuim, houten stokjes, verf en stof om zo’n zeilboot te maken.

De volgende opkomst gaan de welpen proberen of de scheepjes ook echt kunnen varen.

Voorbeelden zoeken van zeilboten in het buitenland en materialen pakken.

• Plaatjes van buitenlandse zeilboten
  • Piepschuim
  • Houten stokjes
  • Verf
  • Stof
  • Lijm
  • Scharen
  • Andere diverse knutselmaterialen

• Bevers doen deze activiteit met Steven, die tijdens zijn bootreizen met Sterre veel boten uit andere landen heeft gefotografeerd. Maak de "drijfbasis" van de scheepjes zelf en laat de bevers er buitenlandse bootjes van maken.
  • Scouts maken per ploeg een groter modelschip, letten wat meer op de scheepsbouwkundige eigenschappen en houden een landenrace met hun boten op het water.
Lees 2514 keer Laatst aangepast op donderdag, 21 oktober 2021 16:32