woensdag, 03 juni 2020 16:07

De verrekijker van Bas Bos

Bestudeer de natuur met Bas Bos.

Als Stuiter bij Bas Bos komt kijken ligt Bas met een verrekijker languit in het gras met een verrekijker in zijn handen. Stuiter vraagt wat Bas Bos aan het doen is. Bas vertelt dat voor veel dieren de ogen heel belangrijk zijn om voedsel te zoeken en vijanden aan te zien komen. Een roofvogel ziet van grote hoogte een muis over de grond lopen. Hij ziet wel 8x zo scherp als een mens. De uil kan het allerbeste zien, ook ‘s nachts. Hij kan alleen zijn ogen niet draaien. Gelukkig kan hij zijn kop helemaal omdraaien om achterom te kunnen kijken. De stand van de ogen is ook van belang. Een konijn heeft de ogen aan de zijkant van zijn kop om gevaar in zijn omgeving goed in de gaten te kunnen houden, maar hij ziet daardoor niet wat recht voor zijn neus ligt. Onze ogen kijken recht vooruit, waardoor we scherpte en diepte kunnen zien.

Om dieren ongestoord van een afstandje beter te kunnen bekijken zijn verrekijkers uitgevonden. Een verrekijker is een voorwerp met 2 lenzen, die objecten vergroot en dichterbij haalt. Ideaal om vogels te spotten, zegt Bas Bos! Vogelaars gebruiken meestal een verrekijker die 8 tot 10x vergroot.

Verrekijker knutselen

De kinderen knutselen een verrekijker door 2 wc-rolletjes aan elkaar te maken, met een luciferdoosje ertussen en een koordje eraan. Natuurlijk beplakken en/of kleuren ze de verrekijker zo mooi mogelijk.

Ver kijken

Maak dan een wandeling waarbij de kinderen de omgeving afspeuren door de verrekijker. Een leuke manier om bijvoorbeeld vogels of vlinders te spotten.

Stimuleer het ‘ver kijken’ met een spelletje zoals ‘ik zie, ik zie, wat jij niet ziet en het is ... groen’. Of ga languit op het gras liggen en zoek naar dierenfiguren in de wolken.

Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 15 Herstel ecosystemen en behoud biodiversiteit.

• Eventueel een echte verrekijker

Per bever