woensdag, 01 april 2020 22:21

Schildpaddenrace

Knutsel je eigen schildpad en zorg tijdens de race dat deze als eerste over de finish gaat.

Naast dat je dit spel zowel binnen als buiten kunt spellen, kan je het ook tijdens een online opdracht doen. Dit spel kun je in je eentje doen, maar ook met z’n tweeën.

Thema Introductie

Bevers: Rebbel verzorgt een of meer schildpadden.

Welpen: Oe de schildpad.

Schildpad maken

Snij een schildpad (zie bijlage of hiernaast) van dik karton. Maak het gat in de schildpad iets groter dan de dikte van het touw.

Je kan nu meteen het spel meteen spelen, of eerst jouw schildpad mooi inkleuren.

Klaar zetten van de race

Maak het ene eind van het touw vast aan een paaltje in de grond. Of aan een stoelpoot of tafelpoot. Het touw moet op dezelfde hoogte worden vastgemaakt als de afstand van het gat in de schildpad tot de vloer. Doe het andere eind van het touw door het gat in de schildpad.

Bij de start ligt de schildpad plat op de grond met zijn kop naar de speler bij de stoel of het paaltje, of een beetje rechtop met zijn kop naar voren in de richting van de speler.

De race gaat beginnen!

Trek zacht aan het touw. De kop en het lijf gaan omhoog en de poten gaan vooruit. Als je het touw wat losser laat, glijdt het touw door het gat. Door het touw afwisselend strak te trekken en losser te laten, loopt de schildpad naar de finish. Als je hard aan het touw trekt, valt de schildpad om naar de verkeerde richting en ga je dus minder snel.

Je kunt er een wedstrijd van maken door het spel met zijn tweeën te spelen. Ieder met zijn eigen schildpad en zijn eigen touw.

Bron

Het spel is overgenomen uit: Cub Scout Leader How-ToBook – Boy Scouts of America, 1985

• Blauwdruk van de schidpad, maar deze is ook heel makkelijk zelf te tekenen
  • Stevig karton (kan van een (verhuis)doos zijn, of ander stevig karton)
  • Schaar
  • Kleurpotloden of stiften
  • Touw (5 meter per schildpad)
  • Stoel als je het spel binnen doet
  • Paaltje als je het spel buiten doet

• Je kan ook een ander dier maken voor de race, bijvoorbeeld een kikker.
  • Zodra je de schildpad naar je toe hebt laten lopen, kun je hem (terug) naar de stoel of het paaltje laten lopen.

Aanvullende informatie

Lees 2431 keer Laatst aangepast op zondag, 19 maart 2023 15:26
Meer in deze categorie: « Halloween Restaurant Doe-quizzen »