zaterdag, 10 augustus 2019 14:37

Boomschorsspel

Leer boomsoorten kennen aan de schors met een actief tikspel.

Chill zit altijd hoog in de bomen van de jungle Hierdoor heeft hij de bomen goed kunnen bekijken. In de winter hebben de meeste bomen geen bladeren. Toch kun je herkennen wat voor soort boom het is o.a. aan de schors van de boom. Zo hebben berken een witte schors waar je repen vanaf kunt trekken. Een plataan is vlekkerig zoals camouflage kleding. Een haagbeuk heeft een gladde schors, waarbij het lijkt of je spierbundels voelt. Kijk op bomenbieb en kies foto ‘schors’ om bomen te herkennen aan de schors.

Ga naar buiten naar een plek waar verschillende boomsoorten staan. Laat kijken naar en voelen aan de schors. Welke bomen hebben een vergelijkbare schors en zijn dus van dezelfde soort?

Maak 2-tallen. 1 welp sluit de ogen, de ander begeleidt. De begeleider laat de welp met gesloten ogen een boom voelen en vervolgens een tweede boom. Is deze tweede boom van dezelfde soort of niet?

Kies 2 boomsoorten uit waarvan er veel bomen staan, bijvoorbeeld ‘beuk’ en ‘berk’ en zorg dat de welpen goed weten welke soort de beuk is en welke de berk. Speel het ren- spel ‘boom tikkertje’. Er is een tikker, de andere kinderen kunnen getikt worden. Telkens is 1 boomsoort ‘vrij’, wanneer je bij deze boom staat kun je niet getikt worden. Roep ‘beuk vrij’ en alle welpen rennen naar een beuk, wie getikt is wordt ook tikker. Roep vervolgens ‘berk vrij’ of nog eens ‘beuk vrij’. De welpen moeten naar een andere boom rennen en mogen niet bij dezelfde boom blijven staan.

De welpen tekenen op wit papier de contouren van de stam van een boom, door goed naar de vorm te kijken. Hou de tekening daarna tegen de schors en kleur in binnen de lijntjes door met aarde, zand of mos (kies de juiste kleur) over het papier te wrijven. Zo neem je de structuur van de schors over op de getekende stam.

Locatie met veel bomen, minstens 2 boomsoorten met een kenmerkende schors. Wit papier.

Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 15 Herstel ecosystemen en behoud biodiversiteit.

Lees 1363 keer Laatst aangepast op vrijdag, 29 oktober 2021 11:26