zondag, 08 januari 2017 16:07

Samen stappen we naar het stemhokje

Het doel van deze activiteit is roverscouts actief na te laten denken over politiek en hun mening daarover. De roverscouts leren het verschil tussen de verschillende partijen en dragen uiteindelijk actief bij aan de politiek door te gaan stemmen.

Roverscouts gaan met elkaar discussiëren over de landelijke politiek en onderwerpen die de roverscouts belangrijk vinden.

• Dit discussiëren kan in een "partijen"-setting. Waarbij de roverscouts in groepjes verdeeld zijn en de standpunten van de partijen in een debat verdedigen. (Let op! Hier zit een stuk voorbereiding bij, de groepjes moeten zich inlezen in het verkiezingsprogramma van de partij).
  • De discussie kan een open discussie zijn waarbij er over bepaalde onderwerpen gediscussieerd word en iedereen om de beurt meningen en standpunten kan geven. (Hierbij is het handig vooraf onderwerpen uit te kiezen, denk aan: huidig milieu beleid, vluchtelingen, infrastructuur of elk ander onderwerp wat bij de roverscouts leeft)
  • De discussie kan een discussie over een concrete stelling zijn, met een voor en tegen team. (Bedenk hierbij vooraf al wat stellingen)

Daarna gaan de roverscouts met zijn alle naar het stemlokaal om bij te dragen aan de politiek door hun stem uit te brengen.

• Denk aan de sociale veiligheid en het onderlinge respect. Zorg dat er tijdens de discussie een veilige sfeer heerst waarin iedereen op een respectvolle manier zijn of haar mening kan en mag geven.
  • Begin samen met de stemwijzer of de kieskompas in te vullen. Hierdoor kun je groepjes creeren die op vergelijkbare partijen stemmen
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 16 Vrede, veiligheid en rechtvaardigheid.
Lees 2166 keer Laatst aangepast op zondag, 06 februari 2022 12:24