woensdag, 10 maart 2021 11:02

De kortste route

Berekenen wat de kortste route is tussen verschillende punten

Als je van de ene plek naar de andere plek moet, is het handig om de kortste route te gebruiken. Maar hoe kun je de kortste route berekenen?

Aan de slag

Na scouting wil je zo snel mogelijk naar huis. Kijk naar de plattegrond. Elk cijfer staat voor de afstand in meters van dat stukje weg. Welke route van huis naar school is het kortst?

Wat weet je nu?

Hoe weet je zeker wat de kortste weg is? Je kunt alle mogelijkheden uitproberen, maar dan ben je ontzettend lang bezig. Er is een trucje! Eerst kijk je naar alle kruispunten die je vanaf scouting (het startpunt) kunt bereiken. Je schrijft bij die kruispunten de afstand tot het beginpunt. Zoek het punt met de kortste afstand tot het beginpunt en bekijk alle punten die je vanaf daar kunt bereiken. Kies het kruispunt dat het dichtst bij is.

Herhaal dit proces voor dit kruispunt. Zo ga je steeds een stukje verder tot je alle punten hebt gehad. Hierna heb je de kortste route tot het eindpunt gevonden. Het antwoord op deze puzzel is 34.

Potlood

Plattegrond