zondag, 31 januari 2021 16:52

Keurmerk Koffieproeverij

Op een leuke manier meer te weten komen over (verschillende) koffiesoorten en de productie.

Wordt goede koffie bepaald door de prijs en kenmerken of is ook de smaak belangrijk? Wordt goede koffie bepaald door de prijs en kenmerken of is ook de smaak belangrijk? Organiseer een koffieproeverij!

Een proeverij moet vooral leuk en gezellig zijn. Toch is het fijn als je er wat van opsteekt. Als (rover)scouts zijn jullie een uitstekend testpannel. Proef en discussieer samen over wat je ziet, ruikt en proeft. Iedereen heeft zo zijn eigen associaties en dat maakt het zo leuk. Door met z’n allen bewust te proeven, leer je smaken herkennen. Helemaal leerzaam wordt het als je wat achtergrondinformatie over de koffie, de koffiesoort, het keurmerk en de branderij erbij zoekt. Als elk van de (rover)scouts bij een of twee koffiesoorten de informatie opzoekt en dat presenteert bij het inschenken, bouw je tijdens je opkomsttijd een schat aan kennis op.

Kies een aantal keurmerken waarvan je verschillende soorten koffie gaat inkopen of verdeel dit onder de roverscouts. Laat de deelnemende (rover)scouts informatie opzoeken over een bepaald keurmerk (*), de koffiesoort, de branderij enzovoort zodat ze dat kunnen presenteren tijdens of na het drinken.
Om uiteenlopende koffiesoorten te verkrijgen kan je gebruik maken van verschillende merken koffie die in supermarkten, toko’s, ecozaken en wereldwinkels te koop zijn. Vaak hebben die al verschillende keurmerken waarmee het onderscheid groter wordt. De belangrijkste keurmerken voor koffie zijn Fairtrade, UTZ en Rainforest Alliance, EKO, EU-Bio label, Fair for Life, Fairtrade Original en (in Nederland minder bekend) de 4C code.

Maak een smaaktestformulier, bijvoorbeeld te scoren kenmerken zoals:

• Uiterlijke kenmerken (cremalaagje kleur, consistentie crema, helderheid vloeistof, kleur vloeistof),
  • Geurkenmerken (intensiteit, fris fruit, noten, zoet fruit, bloemen, chocola en kruiden,…),
  • Smaakkenmerken (zoet, zuur, bitter, lang-korte afdronk, …)
  • Eindcijfer (hoe lekker vond je het)

Voor de proeverij gebruik je uiteraard steeds nieuwe bekers/kopjes, en bij het zetten een nieuw koffiefilter en een andere koffiekan.

• Een goed koffiezetapparaat
  • Verschillende soorten keurmerken koffie
  • Koffiefilters (voldoende voor het aantal soorten koffie)
  • Koffiebekers/kopjes (voldoende voor aantal deelnemers over een en/of meer rondes)
  • Afwasmateriaal en beker/glazenspoeler

• Zorg dat alles hygiënisch gebeurt.
  • Zorg dat alles hygiënisch gebeurt. Pas op dat je de koffie niet te heet drinkt.

• Gebruik schone en warme materialen, zoals voorverwarmde kopjes/bekers.
  • Als alternatief kan je ook een andere proeverij organiseren, bijvoorbeeld een theeproeverij.

Aanvullende informatie

Lees 396 keer Laatst aangepast op zondag, 12 juni 2022 10:42