Kinderen die moeite hebben met de grote bewegingen in armen en benen, zoals bijvoorbeeld lopen en zwemmen en evenwichtsproblemen hebben.

Algemeen

  • gebruik bij het drinken grote bekers, bij voorkeur met een groot oor om knoeien te voorkomen

Leeractiviteiten

  • Een goede uitgangshouding is belangrijk, hoe beter het kind zit, hoe beter het resultaat van het werk. De benen gebogen in een hoek van 90 graden, idem voor de armen. Een goede rugsteun kan helpen. Leunen tegen een muur of iets dergelijks kan ook, maar geeft waarschijnlijk te weinig steun. Laat het kind als er geen rugleuning aan de stoel zit liever los zitten, dan spant hij automatisch zijn rugspieren aan. Als het kind goed kan leunen met zijn armen op de tafel zit het wel goed.
  • Een kind op een skippybal laten zitten zorgt ervoor dat een kind automatisch wat meer rechtop gaat zitten.
  • Gesteund bewegen gaat beter dan vrij bewegen; bij schrijven kan het fijn zijn als het kind tegen de tafel kan steunen, dit verhoogt de stabiliteit.
  • Wees creatief met de materialen die je hebt, een boomstronk bijvoorbeeld kan dienen als tafel (of stoel).

Creatieve activiteiten

  • Ook hier geldt weer, gesteund bewegen gaat beter dan vrij bewegen. Laat bij tekenen het kind wat meer richting het midden van de tafel tekenen, zodat de armen over de tafel kunnen schuiven.
  • Het bewegen met zware voorwerpen is makkelijker dan lichte. Dit komt omdat bij het inzetten van de beweging meer kracht vereist wordt, waardoor de rest van de beweging beter uit te voeren is.
  • Snelle bewegingen zijn makkelijker dan langzame. Hier kan je rekening mee houden bij het bedenken van een creatieve activiteit die voor iedereen goed te maken moet kunnen zijn. Mocht er toch secuur gewerkt moeten worden is het verstandig om het tempo-element er uit te laten en het voorwerp waar je mee werkt (pen/potlood/kwast..) aan te passen. Zoals gezegd kan het helpen als het voorwerp verzwaart is. Dit kan je doen met bijvoorbeeld klei. Ook kan je het voorwerp waar je mee werkt verdikken door er wat isolatiemateriaal omheen te doen. Bijvoorbeeld isolatie van verwarmingsbuizen.
  • Extra tips die toe te passen zijn voor creatieve activiteiten zijn te vinden onder de categorie ‘fijne motoriek’.

Sport en spelactiviteiten

Sport/buitenspel

  • Een kind met problemen in de grove motoriek is waarschijnlijk niet goed in sportactiviteiten. Hierdoor kan hij onzeker worden. Door het kind in een sterk team in te delen creeer je dat het kind door de overwinning toch het vertrouwen in zichzelf behoudt.
  • Hoogspringen: span het touw schuin. De kinderen kunnen zelf bepalen over welke hoogte ze proberen te springen.
  • Evenwichtsbalk verbreden
  • Zorg voor voldoende leiding bij de activiteit. Dit geeft het kind vertrouwen en een gevoel van veiligheid.
  • Snelle bewegingen zijn makkelijker dan langzame. Snelle bewegingen voorkomt houterigheid. Nauwkeurig werken wordt hier door wel moeilijker, maar leg hier als leiding geen nadruk op.

Dansen

  • om de pasjes te onthouden is het voor de kinderen handig om te zien wat er gaat gebeuren. Voordoen terwijl je instructie geeft draagt daar aan bij. Oefen niet alles tegelijk maar pak het stap voor stap aan.