Stad en bos jutten

Jutten kennen we voornamelijk van het strand: het over het strand lopen, op zoek naar bijzondere en / of rare aangespoelde voorwerpen. Maar eigenlijk kun je overal jutten, zolang je maar opzoek gaat naar bijzondere / originele voorwerpen. Bingo kennen we vooral van de vakantie / het bejaardenhuis. Hier worden voornamelijk nummers genoemd en als je als eerste alle nummers heb win je een prijsje. In plaats van een kaart met een aantal nummers die weggestreept mogen worden, moeten er nu diverse bijzondere / originele voorwerpen bij elkaar gezocht worden. Welke groep heeft als eerste alle voorwerpen bij elkaar?

Een stad- of bosjutter is eigenlijk veel makkelijker dan een speurtocht. En vaak ook nog actiever. Je moet gewoon heel veel dingen zoeken en verzamelen die je op een lijst hebt gezet. Voor bewijs kun je dingen laten meenemen. Maar nu je overal digitale camera’s hebt o.a. op de telefoon, kun je ook elk groepje een camera meegeven. Maak een lijst met 10 tot 15 voorwerpen die gezocht moeten worden. Deze voorwerpen kunnen een thema hebben. Hieronder volgen enkele vijvoorbeelden:

Onderwerp: stad

• Het verkeersbord: Stop!
  • Een hond.
  • Een zebrapad.
  • Een bloemetje.
  • Een groepje van 3 mensen.
  • Een blauwe auto.
  • Een bus.
  • Een duif.
  • Een bankje.
  • Een lantarenpaal.
  • Een vuilnisbak.
  • Een brievenbus.
  • Zwerfvuil.

Onderwerp: Natuur in de stad

• Een spinnenweb.
  • Een eikeltje.
  • Een dennenappel.
  • Een wandelroute paaltje.
  • Een tak in de vorm van de letter Y.
  • Dieren sporen.
  • Een paddenstoel.
  • Boomwortels.
  • Een merel.
  • Mieren.
  • Een paardenbloem.
  • Een beukenblaadje.
  • Een spinnenweb.

Onderwerp: Een dagje park

• Een bankje.
  • Een beeld.
  • 2 mensen aan het picknicken.
  • Gele bloemen.
  • Een vuilnisbak.
  • Een boom.
  • Lang gras.
  • Een vijver.
  • Een bruggetje.

Onderwerp: Gebouwen

• De kerk.
  • Het klooster.
  • De moskee.
  • De bakker.
  • De slager.
  • De groenteboer.
  • Het (theehuisje in het) park.
  • De boerderij op nummer 15.
  • Het huis met bouwjaar 1810.
  • Enzovoorts.

Laat de jeugdleden de voorwerpen op hun lijstje verzamelen + mee nemen / vastleggen op foto. Wie heeft alle voorwerpen als eerste bij elkaar?

• Kaarten maken waar de te zoeken voorwerpen op staan.
  • Niet veel voorbereidingstijd? Doe dan de ABC-hunt. Laat je kinderen op een blaadje alle letters van het alfabet opschrijven. En stuur ze op pad om voor alle letters een voorwerp te zoeken. Ze vinden het heel erg leuk. Wie het eerst met alle letters terug is, heeft gewonnen.

• Maak mooie kaarten met de te zoeken voorwerpen; gebruik meerdere (gelamineerde) varianten. Hierdoor heeft elk jeugdlid / groepje (nest / ploeg) andere onderwerpen en zijn ze nog jaren te gebruiken.
  • Digitale camera om de voorwerpen mee op de foto te zetten.

• Spreek af in welk gebied er gezocht mag worden (lokaal / gebouw / buurt).
  • Spreek tijdlimiet af, met name bij oudere jeugdleden.
  • Je kunt het zo moeilijk of makkelijk maken als je wilt. Daardoor is het ook geschikt voor oudere speltakken.
  • Laat elk groepje met een andere lijst lopen. Denk hierbij niet alleen aan andere volgorde maar ook bijvoorbeeld een aantal andere voorwerpen erop. Hierdoor lopen niet alle jeugdleden naar precies dezelfde voorwerpen te zoeken en blijft dit spel leuk voor iedereen.
  • Deel een prijs uit voor creatieve "oplossingen". Bijvoorbeeld bij de opdracht: groepje van 3 mensen: Wie zegt dat het 3 onbekenden moet zijn? Zet gewoon jezelf + 2 anderen op de foto.
  • Kijk ook eens op herfstbingo.
  • Doe bij de oudere speleenheden een variant in de stijl van Grazy 88.
  • Gebouwen jutten is leuk te combineren met Open Monumentendag. Op de kaart kun je (stukjes) van het gebouw laten zien (kimfotospeurtocht / monumentenzoektocht stijl) en laat jeugdleden ook in het gebouw kijken.
  • Gebruik deze manier eens als routetechniek in tocht verwerkt: loop van foto naar foto (en verzamel er bewijs van op je eigen camera).

• Verdeel bevers en welpen in kleine overzichtelijke groepjes en zorg dat er met elk groepje een leiding mee gaat. Laat bevers en welpen nooit alleen op pad gaan.
  • Raak geen jeugdleden kwijt en spreek dus een duidelijk zoekgebied en tijdslimiet af.
  • Kies het zoekgebied zo uit dat er niet over drukke wegen overgestoken hoeft te worden.

Aanvullende informatie

Lees 4248 keer Laatst aangepast op zondag, 01 oktober 2023 20:58
Meer in deze categorie: « Scouts own Paling roken »