Ik hou van Holland ganzenbord

Ganzenbordspel met 'Ik hou van Holland' als thema. Dit spel kan gebruikt worden voor opdracht 2 voor het vaardigheidsinsigne Cultuur (activiteitengebied Internationaal) van de welpen.

Bedenk, samen met de welpen, vragen en opdrachten over ons eigen land. Wat is echt Nederlands? Als je het gebruikt voor het cultuurinsigne: 3 vragen / opdrachten voor jonge welpen (niveau 1), 5 vragen / opdrachten voor de meeste welpen (niveau 2), 8 vragen voor de oudste welpen (niveau 3). Schrijf elke vragen op stuk hard karton. Print het voorbeeld spelbord uit of maak zelf een ganzenbord.

Het team of de persoon die het hoogste gooit, mag beginnen. Daarna gooien de deelnemers om de beurt met de dobbelsteen. Zoveel ogen als ze gooien mogen ze vakjes vooruit met hun pion. Er mogen meerdere pionnen op een zelfde vakje blijven staan. Bij een kleine groep waarin elke deelnemer een pion heeft, kun je de spelers makkelijker om de beurt laten spelen. Wie op een vraag / opdracht terecht komt, moet dat meteen uitvoeren. Pas als een speler klaar is, mag de volgende verder spelen. Speel je het spel met teams, dan zal de begeleider van het spel, telkens wanneer een groepje met de dobbelsteen gegooid heeft, zeggen wat de teams moeten doen. Hij verwijst hen door naar een leider die de opdracht zal begeleiden. Pas als de opdracht goed gebeurd is (volgens de begeleider) dan mogen ze terugkeren naar het spelbord. Als ze niet terug zijn wanneer het hun beurt is om te gooien, moeten ze hun beurt overslaan. Ze spelen dus NIET verder zolang ze aan een opdracht werken.

Het spel is afgelopen als de eerste speler of het eerste team op nummer 63 is terecht gekomen. Je kunt spelen dat 63 precies bereikt moet worden: verzin dan wat extra opdrachten voor de hoogste nummers in het spel. Het kan echter wel langdradig worden, dus je kunt ook besluiten om te spelen wie het eerste op of voorbij het midden is.

• Spelbord maken.
  • Vragen maken (samen met de jeugdleden).
  • Opdrachten maken.

• Controleer de vragen van de jeugdleden op dubbele vragen.
  • Zorg ervoor dat er ruim voldoende reservevragen zijn, hierdoor hoeven niet alle vragen 10 keer gesteld te worden.
  • Zorg ook voor een leuk aantal doe-opdrachten. Hierbij kun je denken aan oud-Hollandse spelen zoals koekhappen en zaklopen, maar ook aan zingen van Hollandse kinderliedjes, herkennen van Hollandse hits, herkennen van bekende Nederlanders en herkennen van bekende plekken.
  • Bij een aantal voorbeeldvragen (bijvoorbeeld noem typisch Nederlandse gerechten) zijn meerdere antwoorden mogelijk. Als je de vraag vaker gaat gebruiken kun je zeggen dat de antwoorden die al gegeven zijn niet meer tellen.
  • Deze activiteit kun je gebruiken als opdracht 2 van insigne Cultuur voor welpen.
Lees 14620 keer Laatst aangepast op donderdag, 03 december 2020 16:30
Meer in deze categorie: « Sterren kijken Diketo »