Levend ganzenbord

Levend Ganzenbord is de levende versie van het bordspel ganzenborden, waarbij je om de beurt met de dobbelsteen gooit en moet proberen om je pion als eerste bij het eindpunt te krijgen. Nu zijn de spelers zélf de pion. Er zijn erg veel variaties op dit spel, zodat er voor alle leeftijden en groepsgroottes wel een leuke versie te verzinnen is.

Maak van tevoren het speelbord en verzin net als bij het echte ganzenbord bij een aantal nummers een spelletje, en bij een aantal andere nummers de opdracht om een aantal plaatsen vooruit of juist achteruit te gaan. De spelletjes kun je bijvoorbeeld zodanig spelen dat kinderen die op een spelletjesvakje komen, andere kinderen uit mogen dagen om het spelletje tegen hen te spelen. Wie wint, mag bijvoorbeeld 6 plaatsen vooruit, en wie verliest moet er 3 achteruit (of zo).

Wil je het spel spelen met een kleine groep, dan kunnen de kinderen zelf de pion spelen. Teken het spelbord op de grond op een plein, de stoep of in het lokaal Je kunt ervoor kiezen om de quizvragen en de opdrachten niet te ingewikkeld te maken, zodat ze voor het grootste deel op het vakje zelf op te lossen zijn. Knutsel van een groot stuk spons o.i.d. een grote dobbelsteen.

In een clubhuis met meerdere verdiepingen zou het ook gespeeld kunnen worden: maak dan als "speelbord" kaartjes met nummers waar eventueel ook de opdrachten op staan, en leg ieder nummer op een traptrede of maak een parcours door het hele huis. Wil je het spel spelen met een grote groep, dan kun je een klein, standaard ganzenbordformaat spel maken, dat zich op een centraal punt op het terrein bevindt. De kinderen spelen dan niet individueel, maar worden in groepen verdeeld en iedere groep krijgt zijn eigen pion. De opdrachten en vragen kun je dan wat ingewikkelder of uitgebreider maken, omdat ieder vakje zijn eigen spelletje heeft. In het bos zou het ook zo gespeeld kunnen worden: maak dan als "speelbord" kaartjes met nummers waar eventueel ook de opdrachten op staan, en hang aan elke boom een vraag of opdracht of maak een parcours door het hele bos.

Het team of de persoon die het hoogste gooit, mag beginnen. Daarna gooien de deelnemers om de beurt met de dobbelsteen. Zoveel ogen als ze gooien mogen ze vakjes vooruit met hun pion. Er mogen meerdere pionnen op een zelfde vakje blijven staan. Bij een kleine groep waarin elke deelnemer een pion is, kun je de spelers makkelijker om de beurt laten spelen. Wie op een opdracht of spel terecht komt, moet dat meteen uitvoeren. Pas als een speler klaar is, mag de volgende verder spelen. Speel je het spel met teams, dan zal de begeleider van het spel, telkens wanneer een groepje met de dobbelsteen gegooid heeft, zeggen wat de teams moeten doen. Hij verwijst hen door naar een leider die de opdracht zal begeleiden. Pas als de opdracht goed gebeurd is (volgens de begeleider) dan mogen ze terugkeren naar het spelbord. Als ze niet terug zijn wanneer het hun beurt is om te gooien, moeten ze hun beurt overslaan. Ze spelen dus NIET verder zolang ze aan een opdracht werken.

Het spel is afgelopen als de eerste speler of het eerste team het midden van het ganzenbord, of de bovenste trede van de trap heeft bereikt. Je kunt spelen dat het midden precies bereikt moet worden: verzin dan wat extra opdrachten voor de hoogste nummers in het spel. Het kan echter wel langdradig worden, dus je kunt ook besluiten om te spelen wie het eerste op of voorbij het midden is.

Variatie

• 60 minuten: vragen en opdrachten bedenken.
  • 15-30 minuten: spelbord maken zoals:
    • Houten variant: kost meer tijd maar is mooier / vaker te gebruiken;
    • Uitgeprinte variant: in het klein of in het groot (1 vel per getal) kan eventueel vaker gebruikt worden mits gelamineerd en is door het hele clubhuis op te hangen / op elke tafel te leggen;
    • Uitgetekend op laken: deelnemers zijn levende pionnen, hij is vaker te gebruiken maar word snel vies dus na gebruik uitwassen en / of schoenen uit;
    • Uitgetekend met krijt op de stoep: deelnemers zijn levende pionnen; na flinke 1 bui is het weg.
  • 15-30 minuten: materialen pakken.

• Speelbord (hoe groter hoe leuker, maar afhankelijk van de variant).
  • Opdrachten en vragen.
  • Materialen voor de doe-opdrachten.
  • Dobbelstenen (liefst groot formaat).
  • Pionnen (of bij groot formaat deelnemers als levende pionnen).

• Zorg er voor dat het vakje: 'In de put zitten' (hokje 31) en 'in de gevangenis zitten' (hokje 52) niet te lang duurt. Bijvoorbeeld door een maximum in te stellen van 3 beurten.
Lees 75558 keer Laatst aangepast op dinsdag, 01 december 2020 14:03