Kimspel grondsoorten

(1 Stem)

Een kimspel is een verzamelnaam voor allerlei spellen waarbij je je zintuigen moet gebruiken. Het is vernoemd naar ene Kimball O'Hara, uit een boek van Joseph Rudyard Kipling. Deze Kimball, roepnaam Kim, werd opgeleid om spion te worden. Een onderdeel van z'n opleiding was observeren en onthouden. Er zijn veel spellen rondom dit verhaal en deze persoon te verzinnen. Afhankelijk van hoe moeilijk of makkelijk je het maakt, kan een kimspel gebruikt worden voor alle denkbare leeftijdsgroepen. Afzonderlijke kimspellen kunnen ook gebruikt worden als postenspel.

Scouts leren verantwoordelijk om te gaan met de aarde en het belang laten inzien van goede grond.

Thema introductie en aankleding voor bevers

De bevers mogen mee naar het laboratorium van Professor Plof. De bevers krijgen bij binnenkomst een witte jas (oud overhemd of verfschort) aan. De professor heeft uit de tuin van zijn vrouw Rozemarijn verschillende monsters aarde (zand, potgrond, eventueel hydrokorrels) genomen, maar hij is vergeten op te schrijven wat er in de potjes zit. Hij heeft potjes met hooi en zaagsel gekregen van Rebbel. En van Keet Kleur kreeg hij potjes met (niet scherp) grind en (niet scherpe) schelpen. Kunnen de bevers voelen wat er in welk potje zit? Om het geheel af te maken is aankleding met bijvoorbeeld een microscoop een idee.

Het spel

Om de mooie planten in de jungle te laten groeien is een goede bodem nodig. De aarde bestaat onder andere uit verschillende grondsoorten. De ene grondsoort is heel fijn, terwijl de andere een grovere structuur heeft. De één kan meer water vasthouden dan de ander, zodat er verschillende planten op kunnen groeien. De structuur van de verschillende grondsoorten is goed te voelen met je handen.

Doe de verschillende grondsoorten in potjes (per grondsoort 1 potje). Noem de verschillende grondsoorten die je hebt op. Laat dan de grondsoorten zien door ze op je hand te schudden. Laat ze dan teruglopen in de potjes. Blinddoek de kinderen en zet de kinderen op een rij. Neem één voor één de potjes en laat de kinderen stuk voor stuk met de hand in het potje voelen. Nadat ze allemaal hebben gevoeld mogen ze zeggen welke grondsoort het is.

15 tot 20 minuten.

• Zandbakzand.
  • Geel zand.
  • Zwart zand uit de tuin.
  • Klei.
  • Humus (bovenste laag van de grond).
  • Potgrond.
  • Blinddoek voor elk kind.
  • Jampotjes.

• Je kunt bij de antwoorden die je krijgt vragen waarom de kinderen denken dat het een bepaalde grondsoort is. Dus waarom het klei was en bijvoorbeeld geen geel zand. Geef dan het goede antwoord.
  • Stiekem een potje modder er tussen is best grappig.
  • Kijk voor andere kimspelen op: kimspelen.
  • Voor kinderen met een beperkte motoriek aan de handen kun je in plaats van jampotjes ook kiezen voor bakjes waarvan de bovenkant groot genoeg is voor een kinderhand.
  • Grind kan voor bevers een onbekend woord zijn. Ze noemen het steentjes.

• Let op dat je de potjes/bakjes goed vasthoudt of laat houden. Mocht een potje/bakje vallen leg het spel dan even stil en ruim eerst de scherven op voordat iemand zich er aan kan bezeren.

Aanvullende informatie

Lees 7937 keer Laatst aangepast op zondag, 01 oktober 2023 11:07
Meer in deze categorie: « Facebook live Een boomkwartet maken »