Achtkamp (Waterspel)

(1 Stem)

Waterspellen met competitie. Welk team heeft na 8 spelen de meeste punten?

Thema introductie bevers

In de speeltuin van Hotsjietonia hebben alle inwoners samen 8 waterspelen uitgezet. Welk team haald de meeste punten

Thema introductie welpen

Het is watersportdag in de Jungle. Er zijn 8 waterspelen bij de Talaab poel uitgezet die allemaal iets met water te maken hebben.

De activiteit

Voor deze activiteit maak groepjes van ongeveer zes leden per nest / ploeg / groepje. Welk team heeft na 8 spelen de meeste punten?

1. Ballon klappen

Zet zoveel stoelen als leden van de groep achter elkaar op een rij. Op elke stoel ligt een ballon gevuld met water. Op het fluitsignaal mogen de eerste leden van de groep vertrekken. Ze gaan zitten op de stoel en proberen zo de ballon stuk te maken ( ze mogen er niet met hun handen aankomen). Als de ballon stuk is lopen ze terug naar de groep, ze tikken de volgende aan, deze doet dezelfde opdracht. De groep die als eerste klaar is krijgt een punt.

2. Ballon estafette

Twee kinderen nemen een ballon tussen hun buiken. Ze leggen een bepaald parcours af zonder dat de ballon stuk gaat. Als de ballon stuk gaan de spelers een nieuwe halen en beginnen ze opnieuw. Wanneer de eerste twee klaar zijn mogen de volgende kinderen beginnen. De groep waarvan de minste ballonnen stuk zijn heeft gewonnen.

3. Emmer vullen met hindernis

Een groep moet lopen de andere groep moet gooien. De groep die moet lopen krijgt een emmer en een aantal plastik bekertjes. De eerst van de groep vult acht bekertjes zet deze op het dienblad en probeert met het dienblad aan de overkant te komen. Daar moet hij het overgebleven water in een emmer doen. Maar de ander groep mag van achter de lijn met een tennisbal proberen om de bekertjes van het dienblad te gooien. Let op! De spelers krijgen elk een bal en mogen ook maar een keer werpen. De groep die het meeste water in de emmer krijgt heeft gewonnen. ( je kunt meten door het water in de emmer over te gieten in flessen of met een meetlint in de emmer)

4. Clean-up

Zet een bepaald gebied af en leg daar alle materiaal in. Een groep gaat in het afgebakende terrein staan, de andere groep(en) ernaast. De spelers krijgen twee minuten. De spelers in het afgebakende terrein moeten proberen om zoveel mogelijk materiaal uit hun terrein te krijgen. Maar de andere groepen mogen het materiaal allemaal terug werpen in het terrein. Na twee minuten wordt afgefloten. Dan wordt al het materiaal geteld. De groep met het minste materiaal op zijn terrein  heeft gewonnen.

5. Liedjes gorgelen

Een groep begint: ze moeten een liedje met een beetje water in hun mond gorgelen. De andere groep moet binnen de minuut raden welk liedje het is. Elk goed antwoord levert een punt op.

6. Flessen vullen

Elke groep moet zo snel mogelijk een fles vullen. Het is leuk als de kinderen met het water in hun mond een parcours moeten afleggen. Wie als eerste de fles vol heeft is de winnaar.

7. Tienbal met een natte spons

Twee ploegen staan verspreid in het veld. Het is de bedoeling dat een ploeg de spons 10 keer zonder onderbreking bij haar eigen groepsleden kan laten passeren, zonder dat de bal valt of in de handen van de tegenpartij komt. Als speler B de spons van speler A opvangt, dan mag hij de spons niet terug naar A gooien. Er mag niet gelopen worden me de spons in de hand. Je mag ook niet de spons uit de handen slaan. Doorgeven is verboden. Als de pons in handen komt van de tegenpartij, dan begint het spel weer van voor af aan.

8. Spons estafette

De spelers gaan in een rij staan naast elkaar met telkens 2 meter tussen elke speler. De eerste speler vult de spons met water in de emmer, gooit de spons naar de volgende speler, deze gooit de spons ook weer verder. Als de spons bij de emmer komt, mag deze uitgeknepen worden. Wie als eerste een volle emmer heeft is de winnaar.

• Scoreblad
  • Spel 1: stoelen, waterballonnen
  • Spel 2: waterballonnen, afgezet parcours
  • Spel 3: emmer met water, lege emmer, plastic bekertjes, tennisballen, lint om lijnen af te zetten
  • Spel 4: heel veel ballen, kegels
  • Spel 5: fles met water
  • Spel 6: flessen en emmers met water
  • Spel 7: emmer water en sponzen
  • Spel 8: emmer water en sponzen
  • Reserve kleding / zwem kleding / handdoeken

• Natte ondergrond kan glad worden.

• De bevers spelen deze spelen rond de boot van Sterre en Steven Stroom. De welpen spelen deze spelen in de Talaabpoel met Malchi.

Aanvullende informatie

Lees 11813 keer Laatst aangepast op dinsdag, 12 september 2023 20:43