Sterre en Steven Stroom waterdaden

Sterre Stroom zit met een fotoboek op haar schoot als ik het dek op loop. ‘Mag ik ook even kijken?’ vraag ik aan Sterre. Ze laat mij het boek ook zien. In het boek staan allemaal boten met verschillende vlaggen achterop. Sterre legt uit: ‘Aan de vlag van de boot kun je zien waar de boot vandaan komt.

Deze boot komt bijvoorbeeld uit China.’ ‘Net als dat beeldje dat je in de boot hebt staan’, zeg ik. ‘Inderdaad’, zegt Sterre. ‘Zullen we uitzoeken welke boten nog meer bij welke souvenirs horen?’

1. Puzzel

Steven en Sterre varen met hun boot over de hele wereld, maar weten de bevers waar je in Nederland kunt varen? Maak een puzzel van Nederland met hierop de rivieren, meren en zeeën en laat de bevers met de boot van Sterre en Steven van de ene plaats in Nederland naar de andere varen over de kaart van Nederland. Daarnaast kun je, afhankelijk van de tijd die je hebt en het niveau van de kinderen, kijken waar de bevers in Nederland wonen en eventueel ook vertellen dat Nederland bestaat uit provincies. Laat ook zien dat blauwe vlakken water voorstellen. Eventueel kun je ook vragen waar in de buurt van hun huis gevaren kan worden, waar water is of waar het buitenland is. Als de bevers het niet weten kan je laten zien waar Duitsland en België liggen.

2. Regatta/Botenrace

Met hun boot doen Sterre en Steven wel eens een wedstrijdje om ergens als eerste te zijn, een wedstrijd met boten wordt ook wel een ‘regatta’ genoemd.

De bevers houden een race van bootjes uit verschillende landen, gemaakt van klompen met een zeil met daarop de vlag van een land. Aan de voorkant van de klomp maak je met een schroefoogje een touw vast met aan het eind een klosje. Je doet een wedstrijd door de bevers hun bootje naar zich toe te laten halen door het klosje op te winden. Ze mogen natuurlijk niet aan het touw te trekken. Je kunt de bevers nog extra een opdracht laten doen door kleine flesjes met flessenpost erin in het bootje te leggen. Heb je je boot over de eindstreep voer dan de opdracht uit die op het briefje in het flesje staat.

3. Wat hoort bij welk land?

Op hun bootreizen zien Sterre en Steven veel van de wereld. Ze hebben veel souvenirs uit de verschillende landen meegebracht en die liggen in hun boot. Weten de bevers welk souvenir bij welk land hoort? Laat de bevers de voorwerpen bij de namen/vlaggen van landen leggen. Help ze door te vertellen wat voor namen er op de kaartjes staan.

4. Pantomime

Op hun reizen komen Sterre en Steven veel mensen tegen die een andere taal spreken en die ze niet verstaan. Ze moeten dan met elkaar praten door hun handen en voeten te gebruiken, ze beelden uit wat ze willen.

Kunnen de bevers dit ook? Laat de bevers een activiteit uitbeelden, bijvoorbeeld varen, zwemmen of een zandkasteel bouwen. Geef de activiteit aan de bever door als deze nog niet kan lezen en laat de bever anders zelf lezen.

1. Puzzel

• Puzzel van Nederland met hierop de rivieren, meren en zeeën van Nederland
  • Speelgoedbootje (boot van Sterre en Steven)

2. Regatta/Botenrace

• Bootjes, gemaakt van klompen
  • Lint of touw om de banen voor de botenrace uit te zetten
  • Flesjes waar je opdrachtjes in kunt doen (flessenpost)

3. Wat hoort bij welk land?

• Voorwerpen of plaatjes van voorwerpen
  • De naam van het land (eventueel met een plaatje van de vlag van dit land) waar de voorwerpen vandaan komen

4. Pantomime

• Kaartjes met daarop de activiteiten die de bevers moeten uitvoeren