Sterre en Stevens Bootrace (Waterspel)

Sterre en Steven hebben gehoord dat oudere scouts een zeilwedstrijd hebben en vertellen erover. De Bevers gaan hun eigen 'landelijke' scouting zeilwedstrijd houden in Hotsjietonia.

De bevers maken een zeilbootje. Met hun bootje ‘varen’ ze tegen elkaar in de race. Zo hebben ze hun eigen LSZW. De bevers maken van piepschuim, satéprikkers, cocktailprikkers en dun papier een zeilboot. Met lijm en een schaar kun je er ook een 'kiel' of scheg aan bevestigen, dit doe je door een inknipping te maken in het midden van het achtersteven en daar uitstekend een recht plastic in te plakken.

Per tweetal worden de boten in een grote bak met water gezet. Het eenvoudigst is hiervoor een dakgoot (zie materiaal). Aan de onderkant aan de uiteinden maak je die dicht en ondersteuning met een plankje, zodat de bak op ‘poten’ op een tafel kan staan. De kinderen zetten hun bootje in de bak met water en lopen, blazend in de zeilen, langs de bak.

De bevers blazen (evt. met rietjes) tegen de zeilen van de boot. Welke boot is het eerste aan de overkant? De ene bever is 'stuurboord' en de ander 'bakboord', door dit te roepen moeten ze afwisselend van rechts en van links blazen.

Je kunt de zeilen met verschillende hoeken op de boot zetten. En je kunt vanaf verschillende kanten tegen de zeilen blazen (recht opzij, schuin opzij, recht van achteren). Welke stand van de zeilen en welke manier van blazen samen gaat het beste? Wat is de invloed van de 'kiel' (hier uitgevoerd als een soort vast roer)daarbij? (deze zorgt ervoor dat de boot richting houdt en niet zo snel omwaait)

Spelvarianten zijn records bijhouden met een stopwatch, werken met roulerende tweetallen, met munten verzwaarde bootjes enz.

Voor het snijden van de piepschuim onderlaag van de bootjes, afhankelijk van het aantal bevers. Ook de inkeping van de 'kiel' kan je (afhankelijk van het soort piepschuim) beter zelf voorsnijden.

• Piepschuim
  • Mes (voor leiding)
  • Lijm
  • Scharen (voor bevers)
  • Sateprikkers
  • Cocktailprikkers
  • Dun papier of dunne stof
  • Boek of poster met afbeelding over varen (de stand van de zeilen en windrichtingen)

Voor het parcours

• Twee dakgoten met begin- en eindkap
  • Houders
  • Water

• Knip- en snijgereedschap kan kinderen verwonden.

• Deze activiteit is goed te gebruiken als onderdeel van een Beverbadge (bv bij Sterre). Ook is deze activiteit goed te combineren met andere spelen zoals 'schipper mag ik overvaren' en 'bakboord-stuurboord'-overloopspelen.
  • Laat de lijm goed drogen, kinderen die iets eerder klaar zijn kunnen het zeil inkleuren, boot versieren enzovoorts.
  • Je kunt ook van dakgotenmet hoekstukken of PVC buizen een echte waterbaan maken. Zaag een PVC buis van 1,5 tot 2 meter in de lengte door midden, zodat je twee lange bakken hebt.
  • De breedte van de bak moet breed genoeg zijn voor een boot. Aan de uiteinden sluit je de bakken waterdicht af met een plaat PVC of ander materiaal en kit.
  • Verder is dit een activiteit waar de motoriek van bevers belemmerend kan werken. Help dus mee met knippen en plakken, let op het knoeien van lijm en laat kinderen die 'beter' zijn samenwerken met kinderen die iets minder handig zijn.

Aanvullende informatie

Lees 2634 keer Laatst aangepast op maandag, 26 september 2022 00:34